Zero, egentlig Mitsubishi A6M (alliert kodenavn: Zeke), japansk enmotors jagerfly brukt under den annen verdenskrig av den japanske marinen. Mest kjent under navnet Zero.

A6M fløy første gang 1. april 1939, ble operativt fra juli 1940 og ble først brukt i kamp i krigen mot Kina.

A6M gjorde et sterkt inntrykk på de allierte i begynnelsen av sin karriere og fikk et rykte som nærmest uovervinnelig. Flyet var svært manøvrerbart, men mye av dets overlegenhet i luften skyldtes også at de japanske pilotene generelt var bedre trent og hadde mer erfaring enn sine motstandere. Over Kina var også mange av flytypene de møtte utdaterte. Men, fra Mitsubishi A6M fikk sin ilddåp 19. august 1940 og frem til angrepet på Pearl Harbor 7. desember 1941 ble ikke ett eneste skutt ned av fiendtlige fly. Bare to fly gikk tapt i kamp i denne perioden, begge skutt ned av luftvernild fra bakken.

Mitsubishi A6M ble forbedret gjennom flere varianter, men etterhvert som de allierte lærte seg bedre taktikker i møte med den japanske flytypen og fikk bedre jagerflytyper selv ble situasjonen snudd. Mot slutten av krigen var A6M selv utdatert, men produksjonen av flytypen fortsatte helt til Japan kapitulerte.

I alt ble omkring 10 500 A6M produsert, de fleste av Nakajima som produserte 6570 A6M. En Mitsubishi A6M5, som var den mest produserte varianten, var utstyrt med en Nakajima Sakae fjortensylindret stjernemotor med en ytelse på 1130 hk, normalt utrustet med to 7,7 mm mitraljøser og to 20 maskinkanoner (noen hadde den ene 7,7 mitraljøsen byttet ut med en 13,2 mm mitraljøse, og noen hadde tre 13,2 mm mitraljøser og to 20 mm maskinkanoner), og kunne bære to 60 kg bomber (en 250 kg bombe ved kamikazetokt). Vingespenn 11,00 m, lengde 9,12 m, bruttovekt 2733 kg, toppfart 565 km/t ved 19 685 fot (6000 m).

  • Francillion, René J.: Japanese Aircraft of  the Pacific War, Putnam Aeronautical Books, London, 1987

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.