Yasujiro Ozu, japansk filmregissør, en av Japans betydeligste filmskapere. Han debuterte 1927, og ble først kjent for sine lette komedier, ofte fra studentmiljø. Fra 1930 konsentrerte han seg om å skildre middelklassens familieliv og verdier i et moderne Japan. En sentral film er Umarete wa mita keredo (Jeg ble født, men..., 1932), om to smågutters vansker med å akseptere at deres forgudede far bare er en underordnet kontorist. I Chichi ariki (1942) benyttet han for første gang skuespilleren Chishu Ryu, som han senere brukte svært ofte. Under 2. verdenskrig fortsatte han uforstyrret med sine allmennmenneskelige emner, og i etterkrigstiden nådde han sitt høyeste med far-datter-dramaet Banshun (1949) og den stillferdig uttrykksfulle Tokyo monogatari (En tokyofortelling, 1953), som er hans mest berømte film. Her skildrer han gripende et eldre ektepar som blir forsømt av sine utflyttede barn. Ukigusa (Røtter i vinden, 1959) er et sjalusidrama som utspilles i en trupp av skuespillere på turné. Ozus visuelle stil er lett gjenkjennelig gjennom nesten alle hans 54 filmer. Kameraet er lavt plassert og tiltet oppover. Tagningene er lange og lar samtalene spille seg ut. Ozus subtilt strukturerte og gripende hverdagsskildringer har gitt ham en varig plass i filmhistorien.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.