Consolidated Vultee XP-81.

U.S. Air Force photo. fri

Consolidated Vultee XP-81, amerikansk prototyp for en langdistanse eskortejager med høy hastighet, og det første amerikanske flyet som fløy utstyrt med turbopropmotor.

XP-81 ble utviklet på bakgrunn av et behov for jagerfly som kunne eskortere strategiske bombefly som Boeing B-29 Superfortress. Spesielt for XP-81 var at det ble utstyrt med to forskjellige typer motorer i tandem, en turbopropmotor montert foran for å gi flyet god rekkevidde og en turbojetmotor bak for å gi flytypen høy hastighet. XP-81 fløy første gang 7. februar 1945, midlertidig utstyrt med en Packard V-1650 Merlin (lisensbygget Rolls-Royce Merlin) stempelmotor i nesen, og første gang 21. desember samme år med turbopropmotor. Ytelsene til XP-81 oppfylte ikke forventningene til den amerikanske hærens flyvåpen og i 1947 ble planer for serieproduksjon kansellert og videre utvikling av flytypen stanset. Bare to prototyper ble bygget.

XP-81 var utstyrt med en General Electric TG-100 turbopropmotor med en ytelse på 1650 hk og en Allison J33 turbojetmotor med en ytelse på 16,68 kN. Serieproduserte fly var planlagt å ha en bestykning bestående av enten seks 12,7 mitraljøser eller seks 20 mm maskinkanoner i vingene, og en festemast under hver vinge for droptanker, bomber eller raketter. Vingespenn 15,39 m, lengde 13,67 m, maksimal startvekt (beregnet) 12 700 kg, topphastighet 816 km/t ved 20 000 fot (6096 m).

  • Ginter, Steve: Consolidatet Vultee XP-81, Air Force Legends Number 214, 2006

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.