Consolidated Vultee XP-81 var en amerikansk prototyp for en langdistanse-eskortejager med høy hastighet. Det var det første amerikanske flyet som fløy utstyrt med turbopropmotor, se flymotor.

XP-81 ble utviklet på bakgrunn av et behov for jagerfly som kunne eskortere strategiske bombefly som Boeing B-29 Superfortress. Spesielt for XP-81 var at det ble utstyrt med to forskjellige typer motorer i tandem, en turbopropmotor montert foran for å gi flyet god rekkevidde og en turbojetmotor bak for å gi flytypen høy hastighet.

XP-81 fløy første gang 7. februar 1945, midlertidig utstyrt med en Packard V-1650 Merlin (lisensbygget Rolls-Royce Merlin) stempelmotor i nesen, og første gang 21. desember samme år med turbopropmotor. Ytelsene til XP-81 oppfylte ikke forventningene til den amerikanske hærens flyvåpen og i 1947 ble planer for serieproduksjon kansellert og videre utvikling av flytypen stanset etter at bare to prototyper var bygget.

XP-81 var utstyrt med en General Electric TG-100 turbopropmotor med en ytelse på 1650 hk og en Allison J33 turbojetmotor med en ytelse på 16,68 kN. Serieproduserte fly var planlagt å ha en bestykning bestående av enten seks 12,7 millimeter mitraljøser eller seks 20 millimeter maskinkanoner i vingene, og en festemast under hver vinge for droptanker, bomber eller raketter.

  • Vingespenn: 15,39 meter
  • Lengde: 13,67 meter
  • Maksimal startvekt (beregnet): 12 700 kilogram
  • Topphastighet: 816 km/t ved 20 000 fot (6096 meter)
  • Ginter, Steve (2006). Consolidatet Vultee XP-81 (Air Force Legends Number 214)

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.