Consolidated Vultee XP-81 var en amerikansk prototyp for en langdistanse-eskortejager med høy hastighet. Det var det første amerikanske flyet som fløy utstyrt med turbopropmotor, se flymotor.

XP-81 ble utviklet på bakgrunn av et behov for jagerfly som kunne eskortere strategiske bombefly som Boeing B-29 Superfortress. Spesielt for XP-81 var at det ble utstyrt med to forskjellige typer motorer i tandem, en turbopropmotor montert foran for å gi flyet god rekkevidde og en turbojetmotor bak for å gi flytypen høy hastighet.

XP-81 fløy første gang 7. februar 1945, midlertidig utstyrt med en Packard V-1650 Merlin (lisensbygget Rolls-Royce Merlin) stempelmotor i nesen, og første gang 21. desember samme år med turbopropmotor. Ytelsene til XP-81 oppfylte ikke forventningene til den amerikanske hærens flyvåpen og i 1947 ble planer for serieproduksjon kansellert og videre utvikling av flytypen stanset etter at bare to prototyper var bygget.

XP-81 var utstyrt med en General Electric TG-100 turbopropmotor med en ytelse på 1650 hk og en Allison J33 turbojetmotor med en ytelse på 16,68 kN. Serieproduserte fly var planlagt å ha en bestykning bestående av enten seks 12,7 millimeter mitraljøser eller seks 20 millimeter maskinkanoner i vingene, og en festemast under hver vinge for droptanker, bomber eller raketter.

  • Vingespenn: 15,39 meter
  • Lengde: 13,67 meter
  • Maksimal startvekt (beregnet): 12 700 kilogram
  • Topphastighet: 816 km/t ved 20 000 fot (6096 meter)
  • Ginter, Steve (2006). Consolidatet Vultee XP-81 (Air Force Legends Number 214)

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.