Consolidated Vultee XP-81

SDASM Archives.

Consolidated Vultee XP-81 var en amerikansk prototyp for et jagerfly, nærmeree bestemt en langdistanse-eskortejager med høy hastighet. Det var det første amerikanske flyet som fløy utstyrt med turbopropmotor (se flymotor).

Historie

XP-81 ble utviklet på bakgrunn av et behov for et jagerfly som kunne eskortere strategiske bombefly som Boeing B-29 Superfortress. Spesielt for XP-81 var at det ble utstyrt med to forskjellige typer motorer i tandem: en turbopropmotor montert foran for å gi flyet god rekkevidde og en turbojetmotor bak for å gi flyet høy hastighet.

XP-81 fløy første gang 7. februar 1945, midlertidig utstyrt med en Packard V-1650 Merlin (lisensbygget Rolls-Royce Merlin) stempelmotor i nesen, og første gang 21. desember samme år med turbopropmotor. Ytelsene til XP-81 oppfylte ikke forventningene til den amerikanske hærens flyvåpen, og i 1947 ble planer for serieproduksjon kansellert og videre utvikling av flytypen stanset etter at bare to prototyper var bygget.

Spesifikasjoner

XP-81 var utstyrt med en General Electric TG-100 turbopropmotor med en ytelse på 1650 hestekrefter og en Allison J33 turbojetmotor med en skyvkraft på 16,68 kN. Serieproduserte fly var planlagt å ha en bestykning bestående av enten seks 12,7-millimeter mitraljøser eller seks 20-millimeter maskinkanoner i vingene, og en festemast under hver vinge for droptanker, bomber eller raketter.

  • Vingespenn: 15,39 meter
  • Lengde: 13,67 meter
  • Maksimal startvekt (beregnet): 12 700 kilogram
  • Topphastighet: 816 kilometer i timen ved 20 000 fot (6096 meter)

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Ginter, Steve (2006). Consolidatet Vultee XP-81 (Air Force Legends Number 214)

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg