X-37B er et amerikansk militært, ubemannet eksperiment-romfartøy med vinger for automatisk landing på en forutbestemt flyplass, og gjenbruk.

Faktaboks

Også kjent som

X-37B OTV (Orbital Test Vehicle)

X-37B begynte som et NASA-program med betegnelsen X-37 i 1999, overført til den militære forsknings- og utviklingsorganisasjonen DARPA i september 2004 og derfra videre til flyvåpenet sent i 2006. NASA tenkte seg opprinnelig to fartøyer, ALT (Approach and Landing Test Vehicle) for innflyvnings- og landingsprøver) og OV (Orbital Vehicle) for baneoperasjoner. Noen X-37 ble aldri bygget, men romorganisasjonen skaffet seg i tidsrommet 1998–2001 ALT-data blant annet ved slipp av den noe nedskalerte X-40A fra helikoptre. X-37A var en forenklet fullskalavariant brukt i slipp fra Scaled Composites bæreflyet WhiteKnight (se SpaceShipOne) i 2006.

I november 2006 meldte det amerikanske flyvåpenet at X-37B skulle bygges av Boeing med utgangspunkt i X-37A. Romfartøyet ble konstruert for opptil 270 dagers ferder i rommet og skutt opp for første gang 23. april 2010 med en Atlas V fra Cape Canaveral Air Force Station i Florida. Betegnelsen var OTV-1 og oppdraget, diffust av militære årsaker, gikk ut på å prøve avanserte styre-, navigasjons- og kontrollsystemer, varmeskjoldmaterialer, avionikk og høytemperatur-strukturer, dessuten å medføre eksperimentutstyr som kan returneres og sendes opp igjen med kort klargjøringstid. Banens høyde varierte mellom 401 og 422 kilometer, inklinasjonen eller ekvatorvinkelen var ca. 40 grader. En fullstendig automatisk, GPS-støttet landing ble gjennomført ved Vandenberg Air Force Base i California 3. desember 2010. Ferdens lengde var 224 dager og 8 timer.

Byggingen av X-37B nummer to ble startet i 2010, og dette romfartøyet ble skutt opp 5. mars 2011 med betegnelsen OTV-2. 5. mars 2012 var romfartøyet fremdeles i rommet, og banen lå stort sett i en høyde mellom 330 og 340 kilometer.

Siden romfartøyet er brukt av en militær organisasjon, er formålene med oppdragene i stor grad ukjent. Frem til 2020 har romfartøyet vært på totalt seks romferder, fordelt på de to individene. Ferdene har vært lange; opp til 780 dager. Den så langt siste ferden, nummer OTV-6, startet 17. mai 2020.

X-37B blir av og til beskrevet som en nedskalert romferge, men ulikheten er tydelig. Størrelsen er omkring en fjerdedel av romfergens, og mens romfergen har én vertikalstabilisator bak er X-37B utstyrt med to stabiliserings- og styrefinner. Mens romfergen hadde tre større og to mindre motorer bak, har X-37B én. Og der romfergens strømforsyningssystem var basert på brenselceller, har X-37B et utfellbart gallium arsenid solcellepanel pluss litium-ion batterier.

Fakta

  • Type: Militært, ubemannet, gjenbrukbart eksperiment-romfartøy
  • Hovedkontraktør: Boeing
  • Lengde: 8,9 m
  • Vingespenn: 4,5 m
  • Høyde: 2,9 m
  • Oppskytningsvekt: 4990 kg
  • Lasterom-størrelse: 2,1 x 1,2 m

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg