Faktaboks

William Sterndale Bennett

Sir William Sterndale Bennett

Uttale
bˈenət
Født
13. april 1816, Sheffield, Yorkshire
Død
1. februar 1875, London
William Sterndale Bennett
William Sterndale Bennett
Av /National Portrait Gallery, London 𝒲.

William Sterndale Bennett var en av 1800-tallets fremste britiske komponister. Bennett ansees å ha lagt grunnen for en rent britisk musikalsk stilretning, en nasjonal romantisk skole i England hentet fra den tyske romantikken. Bennets musikk har fått en begynnende renessanse – først og fremst har hans solo-klavermusikk blitt populær, sammen med hans fem klaverkonserter.

Bennett var tidlig påvirket av Wolfgang Amadeus Mozart, men da han oppdaget Felix Mendelssohn-Bartholdys musikk, ble dette hans store forbilde. I tillegg tok Bennett sterke inntrykk også av Johann Sebastian Bach.

Estetikk

Den tidlige Mozart-påvirkningen

Mozart kan spores i flere avsnitt i Bennetts ouverture Parisina, op. 3, fra 1834–1835, i klaverkonserten nr. 3 i c-moll, op. 9, fra 1836 og i ouverturen Naiades, op. 15, fra samme år. Naiades-ouverturens orkesterkoloritt, danserytmene, den tydlige kromatikken og akkordikken i tillegg til den utsøkte behandlingen av blåserne og strykerne har en mozartsk intensitet.

Mendelssohn-påvirkningen

Bennett lærte Mendelssohn personlig å kjenne. Det som fikk Mendelssohn til å legge merke til Bennett for alvor, var hans klaverkonsert nr. 1 i d-moll, som Mendelssohn fikk høre på en konsert i 1833. Dens energiske og fulltonende orkestertekstur samt konsertens kontrastrike lyrisk melodikk og klaverpartiets briljante passasjer tiltalte Mendelssohn i høy grad. Og da Bennett hadde sin debutkonsert med klaverkonsert nr. 3 i c-moll, op. 9, i Leipzig i 1836, var det Mendelssohn som dirigerte orkestret.

I flere av Bennetts større verk merker man Mendelssohns beherskede romantiske uttrykk, til forskjell fra det emosjonelle uttrykk man finner hos Franz Liszt eller Richard Wagner. Mendelssohn-påvirkningen er helt påfallende i Capriccio i E-dur, op. 22, for klaver og orkester fra 1836–1838, og i kammertrioen i A-dur, op. 26, fra 1839 er det Mendelssohns musikalske språk som taler.

Robert Schumann var en annen komponist som Bennett ble personlig kjent med på denne tiden.

De senere årene

I senere verker, som kantaten The May Queen fra 1858 og symfonien i g-moll op. 43 fra 1863–1864, er det en tilbakeskuende mendelssohnsk stil som kommer til uttrykk.

Biografi

Studier

Bennett vokste opp i Cambridge hos sin farfar som ga ham hans første musikkundervisning. Åtte år gammel, i 1824, ble han medlem i Kings College-koret, og ti år gammel, i 1826, ble han elev ved Royal Academy of Music. Han studerte ved akademiet i ti år, klaver med William Henry Holmes (1812–1885) og Cipriani Potter (1792–1872) og komposisjon med Charles Lucas (1808–1869) og William Crotch (1775–1847).

Besøk i Tyskland

Felix Mendelssohn ble så imponert etter Bennetts første klaverkonsert i 1833 at han inviterte Bennett til å besøke ham i Tyskland. Dette skulle vise seg til å bli begynnelsen til et viktig vennskap for Bennett, som besøkte Mendelssohn flere ganger mellom 1837 og 1842. Første gang de to komponistene møttes personlig, var i Düsseldorf, og straks etter i Leipzig, da Bennett fremførte sin tredje klaverkonsert under Mendelssohns taktstokk. Ved den anledningen skrev Robert Schumann en strålende kritikk som pekte på Bennett som den mest musikalske av alle engelske musikere.

Musikkadministratoren

Bennett bosatte seg i London i 1837. I 1842 ble han utnevnt til en av direktørene for Philharmonic Society i London, og i 1849 grunnla han London Bach Society, som i 1854 sørget for at Bachs Matteuspasjon fikk sin førsteoppførelse i England, med Bennett som dirigent. I 1855 ble Bennett dirigent for Philharmonic Society, og i 1856 professor i musikk ved Cambridge. Kronen på verket for Bennett ble da han i 1866 ble utnevnt til rektor ved Royal Academy of Music og adlet i 1871.

Opusliste

Opus 5, 6, 7, 21 og 45 anvendes ikke.

  • Op. 1: Klaverkonsert nr. 1 i d-moll (1832)
  • Op. 2: Capriccio i d-moll for klaver (1834)
  • Op. 3: Parisina, orkesterouverture (1835)
  • Op. 4: Klaverkonsert nr. 2 i Ess-dur (1833)
  • Op. 8: Sextett for klaver, 2 fioliner, bratsj, cello og kontrabass (1835?)
  • Op. 9: Klaverkonsert nr. 3 i c-moll (1834?)
  • Op. 10: 3 Musical Sketches (1835/1836)
  • Op. 11: 6 Etudes in the form of capriccios – for klaver (1834–1835)
  • Op. 12: 3 Impromptus (1836)
  • Op. 13: Klaversonate nr. 1 i f-moll (1836–1837)
  • Op. 14: 3 romanser for klaver (1836–1837)
  • Op. 15: The Naiades, orkester-overture (1836)
  • Op. 16: Fantasi i A-dur for klaver (tilegnet Robert Schumann, 1837)
  • Op. 17: 3 Diversions for klaver firhendig (1838)
  • Op. 18: Allegro Grazioso (1838)
  • Op. 19: Klaverkonsert nr. 4 i f-moll (cirka 1838/1839)
  • Op. 20: Die Waldnymphe, orkester-overture (1838)
  • Op. 22: Capriccio i E-dur for klaver og orkester (1836–1838)
  • Op. 23: 6 sanger (tekster av Robert Burns, Ludwig Uhland, Letitia Elizabeth Landon, Percy Bysshe Shelley, Pietro Metastasio)
  • Op. 24: Suite de pièces for klaver (1841/1842)
  • Op. 25: Rondo Piacevole for klaver (1842)
  • Op. 26: Chamber Trio i A-dur (1839
  • Op. 27: Scherzo i e-moll for klaver (1845?)
  • Op. 28: 3 Pieces for Piano
  • Op. 29: 2 Etudes (1841)
  • Op. 30: 6 Sacred Duets for 2 sopraner og klaver (1849–1851)
  • Op. 31: Tema e Variazioni (cirka 1850)
  • Op. 32: Sonata Duo i A-dur for klaver og cello (1852)
  • Op. 33: Preludes and Lessons – 30 korte stykker for klaver (1842–1853)
  • Op. 34: Rondo 'Pas Triste, Pas Gai' (1854)
  • Op. 35: 6 sanger (tekster av Barry Cornwall, John Clare, Burns, Klingemann)
  • Op. 36: 6 sanger (tekster av Cornwall, Clare, Burns, Klingemann; ty. utg.)
  • Op. 37: Rondeau à la Polonaise for klaver (1857)
  • Op. 38: Toccata i c-moll for klaver (1854)
  • Op. 39: The May Queen, kantate (1858)
  • Op. 40: Ode, komponert for åpningen av en internasjonal utstilling (1862)
  • Op. 41: Cambridge Installation Ode (1862)
  • Op. 42: Paradise and the Peri, fantasia-overture (1862)
  • Op. 43: Symfoni i g-moll (1863–1864)
  • Op. 44: The Woman of Samaria (1867–1868)
  • Op. 46: Maid of Orleans, klaversonate (1869–1873)
  • Op. 47: 4 sanger (tekster av Heinrich Heine, Case, Burns)

I tillegg finnes 85 verk av forskjellig slag registrert som verk uten opusnummer (WoO).

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer (3)

skrev Trond Olav Svendsen

Hei! Litt rot i artikkelens tittel her. Den bør vel hete William Sterndale Bennett, med ordet sir bare i artikkelen og boksen. Med vennlig hilsen Trond Olav Svendsen

svarte Rune J. Andersen

Du har så rett! Vennlig hilsen Rune A.

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg