William Hogarth, britisk maler og grafiker, den første betydelige britiske maler. Hogarth gikk først i gullsmedlære, og besøkte deretter angivelig Sir James Thornhills malerskole. Til å begynne med arbeidet han som illustratør, bl.a. av Samuel Butlers dikt Hudibras og tegnet satiriske blad for kobberstikkforlag, reklamebilder for forretninger osv. Han gikk så over til «konversasjonsstykker», familieinteriører, scener fra oppførelse av skuespill o.l. inntil han med maleriserien The Harlot's Progress (1731) fant sin spesielle form, Moral Pictures. Mønsteret for disse moraliserende bilder var, som han selv sa, de folkeoppdragende dramaer, men tidens tendensroman har nok også inspirert ham. Lignende serier som alle sammen også ble utgitt i kobberstikk, var The Rake's Progress (ca. 1735), The Marriage à la Mode (stukket 1745), Industry and Idleness, The Four Stages of Cruelty og Four Prints of an Election. Hertil kom en rekke enkeltbilder av tilsvarende karakter. Foruten noen altertavler og religiøse komposisjoner malte han også en mengde portretter, til tider i en meget fri og artistisk teknikk som f.eks. i The Shrimpgirl.

Hogarth stilte seg i opposisjon til den rådende, konvensjonelle kunstoppfatning og gav i pakt med tidens trang til teoretiske utredninger uttrykk for sine estetiske prinsipper i skriftet The Analysis of Beauty (1753), hvor han gjorde seg til talsmann for den svungne linjes sjarm med S-kurven som det grunnleggende element. Hogarth ble hoffmaler 1757. På britisk kunst virket han vekkende; han frigjorde den fra fremmed formspråk og la med sin skildring så vel av miljø som av mennesker, grunnlaget for en selvstendig nasjonal utvikling.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.