Faktaboks

Willi Storn
Willibald Christopher Storn
Født
26. februar 1936, Michelbach, Østerrike
Virke
Maler og grafiker
Familie

Foreldre: Landarbeider og soldat Franz Katzensteiner (1912–1943/44) og Theresia Storn (1907–89).

Gift 1965 med keramiker Hege Sandved (17.4.1944–), datter av arkitekt David Sandved (1912–2001) og Sonja Haugan (1914–), ekteskapet oppløst 1971; samboer med kunsthistoriker Aashild Grana (17.10.1951–).

Svoger til Odd Nerdrum (1944–).

Korsfestelse

Willi Storn, Korsfestelse, 1982

Korsfestelse
© /BONO.
Lisens: Vernet verk
Borgerskapets diktatur

Willi Storn. Borgerskapets diktatur. Oljemaleri 1976. 150 x 175 cm. Norsk Kulturråd.

© /KF-arkiv ※ BONO.
Lisens: Vernet verk

Willi Storn er en norsk maler og grafiker. Hans fargerike, frodige og ekspressive fantasikunst er inspirert av surrealismen, Marc Chagall og Pablo Picasso. Innholdet er ofte preget av hans sosialistiske samfunnssyn.

Willi Storn begynte som hospitant ved Statens håndverks- og kunstindustriskole (SHKS) i 1957, samme år som han bosatte seg i Norge. Læretiden ved SHKS varte til 1960.

I 1969 inviterte Willi Storn til en kunsthappening i styrerommet til Christianssands Sparebank og okkuperte Kristiansand domkirke. Storn og GRAS-gruppa stilte ut i sørlandsbyen til mye støy i det som senere er blitt kalt «det store kunstslaget».

Samme år markerte Storn seg med utstillingen «Coca-Donald Samfunn, ikkje ta meg» i Unge Kunstneres Samfund i august/september 1969, en begivenhet som karakteriseres som Norges første miljøutstilling. Her kom kunstneren med sin skarpe kritikk av bruk-og kast-samfunnet og kommenterte temaer knyttet til fremmedgjøring og individet som settes til side av de politiske maktapparatene. Utstillingen utløste en heftig offentlig debatt og fikk stor oppmerksomhet. Oppmerksomheten ble også relatert til Storns bruk av en ny og uvant estetikk. Rommene ble fylt med søppel og plast, svart-hvitt-bilder, film og lyd. I tillegg deltok andre kunstnere, skuespillere og forfattere. En forløper til denne utstillingen ble arrangert av Willi Storn, Egil Storeide og Per Helge Berrefjord, da de laget en miljø-utstilling i Skien, med plast, jord, bilvrak, avfall, sammen med 15–20 ungdomsmusikere tidligere samme år.

I sine ekspressive malerier på 1960-tallet var han påvirket av Wiener-aksjonistene og deres fysisk måte å male på med lerretene spredt utover på gulvet. Hovedpersonene i denne gruppen var Otto Muehl (1925–2013), Günter Brus (1938–2024) og Hermann Nitsch (1938–).

GRAS

Willi Storn var med på å starte GRAS-gruppa i 1969–1970, sammen med blant andre Per Kleiva, Morten Krohg og Anders Kjær.

Utsmykninger

I 1974 utførte Storn en stor utvendig muraldekorasjon, Utopia, til Høyenhall T-banestasjon i Oslo. I 1984 laget han veggdekorasjoner til Universitetet i Tromsø.

Flere av hans grafiske blad og malerier finnes i Nasjonalmuseet i Oslo.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

  • Hennum, Gerd. Med kunsten som våpen. Oslo: Schibsted Forlagene, 2007.
  • Renberg, Ulf & Gunnar Sørensen: Willibald Storn, 1989, isbn 82-7393-006-8

Faktaboks

Willi Storn

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg