Will Wright er en amerikansk spilldesigner. Wright er kjent for å ha skapt noen av de viktigste og bestselgende spillene gjennom historien, deriblant SimCity og The Sims. Han har utviklet de fleste av spillene sine i spillselskapet Maxis, som han dannet i 1987. Wright blir særlig sett på som en pioner innenfor simulatorsjangeren, og er en av tidenes mest innflytelsesrike spilldesignere.

Spillene til Wright er ofte kjennetegnet av at de gir spillerne stor kreativ frihet til å simulere en karikert versjon av noe fra virkeligheten; for eksempel får man i SimCity simulere at man er en byplanlegger, mens man i The Sims simulerer en familie. Særlig The Sims er blitt en svært suksessfull spillserie. Serien har fått tre oppfølgere, flere titalls utvidelsespakker, og har til sammen solgt over 100 millioner kopier. Det er dermed en av verdens absolutt bestselgende spillserier.

Wright forlot Maxis i 2009. Etter at Spore ble lansert i 2008, til middels god kritikk og middelmådige salgstall, har Wright foreløpig ikke lagd noe nytt spill.

  • Sim City (1989)
  • SimEarth (1990)
  • SimAnt (1991)
  • SimCity 2000 (1994)
  • The Sims (2000)
  • The Sims 2 (2004)
  • Spore (2008)

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.