Westfal-Larsen & Co. AS

Artikkelstart

Westfal-Larsen & Co. AS er et norsk rederi i kjemikalietankdivisjonen i Westfal-Larsen gruppen, et familieeid, maritimt konsern organisert under holdingselskapet Skibsaktieselskapet Navigation Co. Ltd. Westfal-Larsen gruppens virksomheter er rettet mot skipstransport av kjemikalier og spesialisert tørrbulkskipninger, i tillegg til virksomheter innen eiendom, teknologi og varehandel.

Westfal-Larsen & Co. AS har røtter tilbake til 1905, da Hans Peter Westfal-Larsen etablerte rederiet i Bergen. Han omorganiserte det til aksjeselskap i 1918.

Konsernet eier 8 kjemikalie- og produkttankskip gjennom datterselskapene Westfal-Larsen & Co. AS (6 skip) og Welco Eco Ship AS (2021), som opereres av konsernets bemanningsselskap Westchart AS. Datterselskapet Masterbulk AS eier fire og disponerer tolv spesialskip for transport av trelastprodukter. Morselskapet Skibsaktiselskapet Navigation Co. Ltd. eier 27 selskaper i Westfal-Larsen gruppen.

Historikk

Westfal-Larsens gikk inn i tankfart i 1920 og ble et betydelig tankskiprederi. Samtidig var interessen til stede for investeringer i oversjøisk linjefart, noe som samme år førte til deltagelse i AS Samseiling (County Line) i et seilingsopplegg mellom den kanadiske østkysten og europeiske havner. De følgende årene etablerte rederiet egne linjeopplegg, i 1926 Westfal-Larsen Company Line (W-L Line), med seilinger fra vestkysten av Nord-Amerika til havner i Sør-Amerika, og i 1930 Interocean Line, mellom nord-amerikanske Stillehavshavner og Nord-Europa.

Ved utbruddet av andre verdenskrig hadde Westfal-Larsen vokst til å bli landets nest største rederi med 36 skip, hvorav 22 gikk tapt i løpet av krigsårene. Både linje- og tankskipsflåten ble bygget opp igjen i etterkrigsårene, og i 1946 gjenopptok Westfal-Larsen i samarbeid med AS J Ludwig Mowinckels Rederi et førkrigs linjeforetak mellom Nord- og Sør-Amerika (Sprague Line), men endret linjenavnet til Southern Cross Line. Denne linjen ble avviklet i 1960, mens Interocean Line ble drevet frem til 1970. W-L Line ble endret til Canadian Westfal-Larsen Line fra 1977, men aktiviteten ble gradvis nedbygget inntil det ble oppgitt i 1983.

I 1962 inngikk Westfal-Larsen et driftssamarbeid med AS Grieg Billabong ved etableringen av Star Bulk Shipping Company AS. Med en likeverdig eierandel på 50 prosent ble det bygget opp en flåte av spesialiserte tørrbulkskip av typen open hatch for transport av papir og cellulose, en virksomhet som ble verdensledende innen sitt segment. I 2008 ble selskapet delt mellom de to eierne, og Westfal-Larsen andel ble overført til Westfal-Larsen Shipping AS.

I 1964 innledet Westfal-Larsen et samseilingsopplegg med AS Rederiet Odfjell, og sammen ble det bygget opp en flåte av avanserte kjemikalietankskip i Odfjell Westfall-Larsen Tankers (OWL Tankers), et samarbeid som varte frem til 1990, da 13 kjemikalietankskip ble solgt til Odfjell.

Nye generasjoner i Westfal-Larsen-familien tok konsernet inn i nye virksomheter fra 1970-årene, linjefarten ble gradvis avviklet, og deler av tank- og bulkflåten ble lagt inn i Odfjell Westfal-Larsen Tankers og Star Shipping.

I 1995 ble konsernets spesialbulkskip overført til det nyopprettede datterselskapet Materbulk Private Ltd. i Singapore, som i 2020 ble flyttet til Bergen.

I tillegg til shippingvirksomheten eier Westfal-Larsen gruppen sentrale eiendommer i Bergen, og selskapet er også engasjert innen blant annet forsknings- og utviklingsprosjekter inne radarteknologi, ozonrensning av forurenset vann, mat, drikkevarer, treforedling og farmasøytisk industri.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg