West Gamma-ulykken
Den kantrede riggen.
Av /NTB Scanpix.
West Gamma

Den kantrede plattformen med det ødelagte helikopterdekket ligger i bølgene, kort tid etter ulykken.

Av /NTB Scanpix.

West Gamma-ulykken skjedde den 21. august 1990 da den flytende oljeplattformen West Gamma sank under tauing av slepebåten Normand Drott fra Ekofisk-feltet over til tysk sektor.

Plattformen hadde blitt brukt som flotell på Ekofisk av Phillips Petroleum Company, og ble slept sørover til B 11 på tysk sokkel. Phillips hadde inngått en kontrakt som var gyldig i fire år fra 1. januar 1990. B11 ble også drevet av Phillips Petroleum Company. Avstanden fra Ekofisk til B 11 var 79 sjømil, og det var beregnet å bruke 20 timer på flyttingen. Vanskene startet klokken 12.30, under utfordrende værforhold, da helikopterdekket på plattformen ble skadet av en stor bølge og slepewiren røk. Plattformen tok inn vann og fikk slagside. Klokken 3 ble plattformen evakuert. Rett etter, klokken 3.07, kantret den.

Alle de 49 personene om bord ble reddet, de fleste ved bruk av MOB-båter fra dansk sjøredningstjeneste.

Plattformen

West Gamma-plattformen var en oppjekkbar plattform, en såkalt jack-up, bygget ved det franske verftet CFEM i Dunkerque i 1977 for det norske selskapet Dyvi Drilling. På ulykkestidspunktet var den utstyrt med et boligkvarter for 83 personer. Den var konstruert for bølger opp til 20 meter og for å kunne tåle værforholdene i Nordsjøen.

Riggen sank på rundt 40 meters dyp 60 nautiske mil vest for den tyske øya Sylt. West Gamma var så skadet at den ble kondemnert. Etter krav fra tyske myndigheter ble vraket hevet etter at 145 tonn av olje var pumpet opp. Vraket ble senere hugget opp som skrapjern.

Redningen

Alle de 49 om bord hoppet i grupper festet til hverandre over bord med overlevelsesdrakter på. Det var ikke mulig å løfte noen opp med redningsheis til helikopter på grunn av værforholdene. Livbåter og redningsflåter var enten ødelagt av bølgene eller umulig å bruke på grunn av været.

Alle ble reddet, ved bruk av MOB-båter fra danske standby-båter fra det danske oljefeltet Dan Field. Under redningen ble helikopter brukt for å lyse opp redningsområdet. MOB-båter fra det danske skipet «Esvagt Omega» reddet de fleste. Det foreligger to fortellinger fra redningen fra de som ble redder. Den ene fra sjøkaptein Asbjørn Rislaa og den andre fra Hjalmar Berglund. Begge roste redningsmannskapet for stor profesjonalitet og rask redning, men understreket også utfordringene med å få de som ble reddet av MOB-båtene om bord i standby-båtene. En av båtene veltet under forsøk på overføring til moderskipet, men alle ble raskt plukket opp igjen. Intervjuer med redningsmannskapet finnes på nettsidene til Esvagt. Etter redningen ble mannskapet brakt inn til Esbjerg i Danmark. På grunn av værforholdene tok turen inn 12 timer.

Etterspillet

Etter havariet fikk kapteinen på plattformen, Olav Torvald Benjaminsen fra Sotra utenfor Bergen, og redningsmannskapet anerkjennelse for profesjonell innsats. Sjøfartsdirektoratet nedsatte en gruppe som kom med anbefalinger om tiltak for å bedre stabiliteten på oppjekkbare plattformer, redusere risikoen og øke sikkerheten:

  1. Bedre sikring av dekkslaster
  2. Bedre sikring mot vanninntrenging
  3. Forskning for å vurdere stabilitetskravene
  4. Revurdering av laster på legger og legginnfestning under slep
  5. Risikoanalyser for å avklare behovet for slepebåter
  6. Simulatorprogram for slep i dårlig vær
  7. Strengere krav til slepebåter
  8. Klarere regler for å starte nedjekking og slep
  9. Bruk av fritt fall livbåter

Rederiforbundet og Smedvig rederi hadde dissens mot å lage særnorske krav. De ønsket internasjonale regler for sikkerhet. Regelendringene som kom fra Sjøfartsdirektoratet ivaretok flere av kravene, og resten ble sendt over til FN-organet IMO, som ivaretar det internasjonale regelverket.

West Gamma-ulykken fikk innvirkning for regelverk og standarder for oljesektoren, og ga mange erfaringer som senere har bedret sikkerhetsarbeidet. Ikke minst viste redningsaksjonen effektiviteten til MOB-båter, de små redningsbåtene som raskt kunne redde folk opp fra sjøen, og deres moderfartøy.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

  • Kvitrud, Arne (2011). Requirements to and in service experiences of jack-ups in Norway. Presented at the Thirteenth International Conference, The Jack-Up Platform, Design, Construction & Operation, London, September 13th – 14th 2011. Stavanger: Petroleumstilsynet
  • Stavanger Byrett (1990, 28/8). Sjøforklaring vedrørende havarert boligplattform «West Gamma». Stavanger: Byretten.
  • Sjøfartsdirektoratet: Rapport om oppjekkbare innretninger fra faggruppe oppnevnt av Sjøfartsdirektoratet til å vurdere direktoratets forskrifter for oppjekkbare innretninger etter ulykken med «West Gamma» 21. august 1990, avgitt 15. januar 1991.

Kommentarer (2)

skrev Sverre Olav Lundal

På Esvagt sine nettsider står det at dei redda 46 personar opp frå sjøen, i artikkelen står det 49.

svarte Ida Scott

Så vidt eg kan sjå, skriv alle andre stader utanom Esvagt at det var 49 personar. Venleg helsing Ida Scott, redaksjonen.

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg