Herzog vokste opp i fjell-landsbyen Sachrang i Bayern og i München. Han spillefilmdebuterte i 1968 med Lebenszeichen (Livstegn), og fikk mye oppmerksomhet med Aguirre, der Zorn Gottes (Aguirre: Jakten på El Dorado, 1972), en film om europeisk kolonisering i Sør-Amerika. Hovedrollen ble spilt av Klaus Kinski, som lenge var Herzogs mest benyttede skuespiller.
Enda større internasjonal oppmerksomhet fikk han med Jeder für sich und Gott gegen alle (Gåten Kaspar Hauser, 1974), om det berømte mysteriet rundt hittebarnet Kaspar Hauser fra 1820-årenes Nürnberg. Filmen vant juryprisen i Cannes. Nyinnspillingen Nosferatu, Phantom der Nacht (1978) fikk derimot en blandet mottakelse, og ble etterfulgt av Büchner-filmatiseringen Woyzeck (1979).
Den uttrykksfulle Fitzcarraldo (1982), om en eksentrisk gummibaron i Brasil, ble tatt opp i Sør-Amerika under særdeles tøffe forhold og har siden fått kultstatus, mye grunnet stridighetene mellom Herzog og hovedrolleinnehaver Kinski.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.