Faktaboks

Weissenhofsiedlung

tysk Weißenhofsiedlung

Weissenhof Siedlung
Bygning tegnet av Hans Scharoun
Weissenhof Siedlung
Av /Shutterstock.
Weißenhofmuseum
Bygning 13 og 14–15, tegnet av Le Corbusier og Pierre Jeanneret, som er blant bygninger tegnet av Corbusier på UNESCOs verdensarvliste
Weißenhofmuseum
Av .
Lisens: CC BY SA 4.0
Postkort av Weißenhofsiedlung fra 1927
Postkort av Weißenhofsiedlung fra 1927
Av .

Weissenhofsiedlung er et boligområde i Stuttgart med funksjonalistisk arkitektur som ble oppført som en del av den internasjonale boligutstillingen i 1927. Utstillingen ble arrangert etter initiativ av organisasjonen Deutscher Werkbund, som i sin tid ble grunnlagt for å foredle industriprodukter i samarbeid med kunstnere og arkitekter. Weissenhof-bebyggelsen er en av de viktigste og mest innflytelsesrike arkitekturbebyggelsene i nyere tid.

I løpet av den korte byggetiden på kun 21 uker ble det reist 21 hus med til sammen 63 leiligheter, tegnet av 17 arkitekter fra Sveits, Tyskland, Frankrike, Holland, Belgia og Østerrike.

Arkitektene som deltok på utstillingen, var Ludwig Mies van der Rohe, Jacobus Johannes Pieter Oud, Victor Bourgeois, Adolf Gustav Schneck, Le Corbusier og Pierre Jeanneret, Walter Gropius, Ludwig Hilberseimer, Bruno og Max Taut, Hans Poelzig, Richard Döcker, Adolf Rading, Josef Frank, Mart Stam, Peter Behrens og Hans Scharoun. I sin samtid enda ukjente – i dag regnes de som de viktigste mesterne innenfor moderne arkitektur. I Weissenhof har de alle oppført hvert sitt hus, pionerarbeid som fikk en betydelig virkningshistorie.

I Norge tegnet to av Norges fremst arkitekter, Sverre Aasland og Arne Korsmo, et lite Weissenhof i minityr i på Blindern i Oslo i perioden 1930–1934. Gjentagelser og variasjoner over Weissenhofsiedlung finnes over hele Europa.

Det at bebyggelsen ble foraktet av nazistene og delvis ødelagt under andre verdenskrig, gjorde at bebyggelsen ble mer og mer ignorert. Først i 1958 ble Weissenhof-bebyggelsen erklært verneverdig og fredet. I 2002 lyktes det Stuttgart by å få kjøpt opp tomannsboligen av Le Corbusier for å etablere et Weissenhof-museum der.

Et sentralt trekk ved Weissenhof var bruken av ulike og sterke farger på de ornamentfrie og nøytrale murveggene. Samtidens svart-hvitt bilder, senere ødeleggelser og overmalinger skjulte denne historien helt frem til begynnelsen av 1990-tallet da bebyggelsen ble fargeundersøkt. Dette har bidratt til inntrykket av den tidlige funksjonalismen som hvit, når den i realiteten var preget av en rik fargebruk.

Weissenhofsiedlung ble restaurert og tilbakeført på 1990-tallet.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg