Curtiss P-40 Warhawk, også kjent som Tomahawk og Kittyhawk i det britiske flyvåpen, et av de viktigste og mest produserte amerikanske jagerfly brukt under den annen verdenskrig.

P-40 Warhawk var en direkte videreutvikling av Hawk 75 (P-36), prototypen var en ombygd Hawk 75 med den originale Wright 1830 stjernemotoren erstattet av en Allison V-1710 V-motor, og fløy første gang 14. oktober 1938. Produksjon begynte i slutten av 1939, og de første Warhawk ble levert den amerikanske hærens flyvåpen i 1940. Sin ilddåp fikk flytypen med det britiske flyvåpen i mai 1941 over Syria. I tillegg til Storbritannia ble P-40 under den annen verdenskrig eksportert til Brasil, Chile, Kina, og i et større antall til Sovjetunionen. I alt ble over 13 700 P-40 produsert i en rekke forskjellige varianter frem til november 1944.

De fleste P-40 var utstyrt med en Allison V-1710 tolvsylindret V-motor av forskjellige varianter, omkring 2000 med en Packard Merlin (lisensbygget Rolls-Royce Merlin). Bestykningen varierte, eksempelvis var en P-40N utrustet med seks 12,7 mm mitraljøser i vingene, og kunne bære én 500 punds (227 kg) bombe. Vingespenn 11,38 m, lengde 10,16 m, startvekt 4014 kg, topphastighet 608 km/t ved 10 500 fot (3200 m), største operasjonshøyde 38 000 fot (11 582 m) (spesifikasjoner for P-40N-20 Warhawk).

  • Bowers, Peter M.: Curtiss Aircraft 1907-1947, Putnam, London, 1979
  • Swanborough, Gordon & Bowers, Peter M.: United States Military Aircraft since 1909, Putnam Aeronautical Books, London, 1989

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.