Warhawk

P-40E Warhawk – utstilt ved National Museum of the US Air Force.

Warhawk
Av .
Lisens: fri

Curtiss P-40 Warhawk, amerikansk enmotors jagerfly. Warhawk var en av de viktigste og mest produserte amerikanske jagerfly brukt under andre verdenskrig.

Faktaboks

Også kjent som

Tomahawk, Kittyhawk, Hawk 81, Hawk 87

Historie

P-40 Warhawk, første produksjonsvariant.

.
Lisens: fri

P-40 Warhawk var en direkte videreutvikling av jagerflyet Hawk 75, som var kjent som P-36 i den amerikanske hærens flyvåpen. Prototypen for P-40 var en ombygd Hawk 75 med den originale Wright 1830 stjernemotoren erstattet av en Allison V-1710 V-motor, og som fløy første gang 14. oktober 1938. Serieproduksjon begynte i slutten av 1939, og de første P-40 Warhawk ble levert den amerikanske hærens flyvåpen fra 1940.

Flytypen ble første gang brukt i kamp av Royal Air Force i mai 1941 over Syria. I tillegg til Storbritannia, hvor P-40 fikk navnene Tomahawk og Kittyhawk, ble P-40 under andre verdenskrig eksportert til Brasil, Chile, Kina, og i store antall levert til Sovjetunionen. I alt ble over 13 700 P-40 produsert i en rekke forskjellige varianter frem til november 1944.

Spesifikasjoner

P-40 var utstyrt med en tolvsylindret V-motor, de fleste med en Allison V-1710, og omkring 2000 var utstyrt med en Packard Merlin (lisensbygget Rolls-Royce Merlin). Varianten P-40E var utstyrt med en Allison V-1710 med en ytelse på 1150 hestekrefter, og flyet var utrustet med seks 12,7-millimeter mitraljøser i vingene.

  • Vingespenn: 11,38 meter
  • Lengde: 9,68 meter
  • Lastet startvekt: 3810 kilogram
  • Toppfart: 582 kilometer i timen ved 15 000 fot (4572 meter)
  • Rekkevidde: 1368 kilometer med en hastighet på 333 kilometer i timen

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Bowers, Peter M. (1979). Curtiss Aircraft 1907-1947. London: Putnam Aeronautical Books
  • Swanborough, Gordon & Bowers, Peter M. (1989). United States Military Aircraft since 1909. London: Putnam Aeronautical Books

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg