Uruguay er den fjerde største vinprodusenten i Sør-Amerika etter Argentina, Chile og Brasil, med 92 500 tonn druer innhøstet i 2014 (kilde: Uruguayan National Institute for Vitiviniculture (INAVI)).

Frihandelsavtalen Mercosur som ble fremforhandlet på slutten av 80-tallet tvang Uruguay til å gjøre noe for å heve kvaliteten på vinene sine for ikke å bli utkonkurrert av Chile og Argentina. Frem til da hadde produksjonen stort sett vært magre rødviner og roséviner solgt på 5-literskanner i den lokale butikken. Modernisering av produksjonen består i å begrense avkastningen i vinmarken ved hardere beskjæring og tynning, kontrollere vanntilgangen og plante bedre rotstokker. Vinkjelleren er modernisert med temperaturkontrollerte ståltanker for gjæring og temperaturkontrollerte lagringslokaler. Fortsatt er hjemmemarkedet svært viktig, med et høyt konsum av lokal vin, men eksporten er økende, med nabolandet Brasil som det største eksportmarkedet.

Klimaet i Uruguay er kjølig maritimt, med solrike, varme somre og våte, kjølige vintre. Landskapet er flatt og jordsmonnet består i hovedsak av leire. Det er vinmarker i 16 av 19 departamentos (provinser). De fire viktigste områdene, Canelones, Montevideo, Maldonado og Colonia, ligger i sør og står for 90 prosent av produksjonen.

Dagens viner beregnet for eksport er europeiske i stilen, med mer syre og tanninstruktur enn man ofte finner i nabolandene. Viktige blå druesorter beregnet for kvalitetsvin er tannat, merlot, cabernet sauvignon, cabernet franc, syrah og pinot noir. Viktige grønne druer er chardonnay og sauvignon blanc.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg