Faktaboks

Victor Hugo
Victor Marie Hugo
Uttale
ygˈå
Født
26. februar 1802, Doubs, Frankrike
Død
22. mai 1885, Paris, Frankrike
Victor Hugo
Victor Hugo, fransk dikter, en av de fremste skikkelser i fransk kulturliv.
Victor Hugo
Victor Hugo
Av .

Victor Hugo sammen med sønnen François. Maleri.

.

Victor Hugo. Musikalversjonen av Les Misérables (De elendige), av Alain Boublil, Claude-Michel Schönberg og Herbert Kretzmer, hadde premiere 1987 og er siden blitt en av tidenes mest populære musikaler.

.

Victor Hugo var en fransk dikter og en av de fremste skikkelser i fransk kulturliv. Han var produktiv i 60 år, og skrev lyrikk, skuespill, romaner, reisebrev, litterær teori og politiske pamfletter.

Hugo regnes blant de fremste representantene for romantikken i Frankrike, men mange av verkene hans har klare realistiske trekk, og hans lyrikk peker fremover mot symbolismen. Han tok ivrig del i århundrets politiske liv, var i sin ungdom rojalist, men inntok senere en uavhengig liberal og radikal holdning. I 1851 gikk han sterkt ut mot keiser Napoleon 3 og dro i frivillig eksil til de engelske Kanaløyene, der han ble til keiserdømmets fall i 1870. Mange av hans betydeligste verk ble til i denne perioden.

Hans livssyn er preget av en udogmatisk religiøsitet der elementer fra kristendommen forenes med en sterk utviklingstro. Han beskriver ofte det onde og det gode som to nærmest jevnbyrdige krefter i en uforsonlig kamp. Hele forfatterskapet er preget av stadige endringer i hans filosofiske, politiske og sosiale standpunkter.

Lyrikk

Hugo debuterte som lyriker med Odes (1822, 1824); deretter fulgte blant annet den formelt nyskapende samlingen Les Orientales (1829), Les Feuilles d'automne (1831), Les Voix intérieures (1837) og Les Rayons et les ombres (1840). Samlingen Les Châtiments (1853) består særlig av politiske stridsdikt. Diktene i Les Contemplations (1856) er i stor grad religiøse og metafysiske, men blant de fineste er enkelte korte, personlige dikt der han minnes sin avdøde datter Léopoldine.

Hans lyriske hovedverk er La Légende des siècles (1859–1883; norsk gjendiktning ved Bjørnstjerne Bjørnson, Århundredernes legende, 1911; Århundrenes legende, modernisert av Helge Hagerup, 1987), en storslått fremstilling av menneskehetens historie. I Les Chansons des rues et des bois (1865) merkes tydelige realistiske og naturalistiske trekk.

Hugos styrke som lyriker ligger egentlig ikke så mye i følelsen, som kan være grunn, som i hans enestående evne til å skape bilder. Han forandret også den aleksandrinske verseformen: ved å dele verselinjene i tre rytmiske enheter skapte han det såkalte «romantiske» vers.

Dramatikk

Blant Hugos mest kjente dramatiske verker er Cromwell (1827), Hernani (1830), Lucrèce Borgia (1833) og Ruy Blas (1838). Hans skuespill omfattes ikke lenger med samme interesse, men de har hatt stor betydning i fransk teaterhistorie. Forordet til Cromwell er et viktig litteraturteoretisk skrift. Hans tese går ut på at hver tidsepoke har sin form for diktekunst; dramaet er den form som svarer til hans samtid. Det er den sjangeren hvor alle sider ved livet, det sublime og det groteske, skjønne og uskjønne, gode og onde, kommer til uttrykk på lik linje.

Hugo tar avstand fra den strenge inndelingen i komedie og tragedie ut fra det syn at livet ikke kjenner et slikt absolutt skille. I det hele setter han livets mangfoldighet, tingenes særpreg og lokalfarge, det individuelle, opp mot klassisismens søken etter det generelle. Hans dramatikk vakte stor debatt; berømt er «Hernani-slaget» i Comédie-Française mellom hans tilhengere, de unge romantiske dikterne, og det tradisjonsbundne borgerskapet.

Romaner

Hugos romaner har fått en stor leserkrets; mange av dem er oversatt til norsk, i flere utgaver. I Notre-Dame de Paris (1831; norske oversettelser henholdsvis Notre-Dame, Notre-Dame-kirken i Paris, Ringeren i Notre-Dame og Ringeren fra Notre-Dame, første oversettelse i 1901) skildrer han Paris mot slutten av middelalderen, med domkirken og det myldrende folkelivet i sentrum. Les Misérables (1862; norske oversettelser henholdsvis Elendighedens Ofre, Samfundets Forskydte, Samfundets ulykkelige, De elendige og Dei bannstøytte, første oversettelse i 1862-1863) er preget av sosial patos og mystisk utviklingstro. Quatre-vingt-treize (1874; norsk tittel Tri-og-nitti eller 1793, første oversettelse under tittelen Aaret 1793 i 1874) er henlagt til revolusjonstiden. I Le dernier Jour d'un condamné (1829) kjempet han for avskaffelse av dødsstraffen.

Han skrev i tillegg en rekke satiriske politiske pamfletter, blant annet Napoléon le petit (1852), der han gjorde narr av Napoleon 3. Fordi Napoleon 1 ble omtalt som «Napoléon le grand» – Napoleon den store – bestemte Hugo seg for å kalle hans nevø, Napoleon 3, for «Napoléon le petit», altså Napoleon den lille.

Betydning

Hugo ble på slutten av 1800-tallet betraktet som Frankrikes nasjonaldikter, en dikterhøvding i enda høyere grad enn for eksempel Bjørnstjerne Bjørnson i Norge. Senere kjølnet franske kritikeres begeistring, og man fremhevet ujevnheten i hans omfattende produksjon og hans ofte manglende sans for nyanser og likevekt.

Moderne kritikk legger særlig vekt på hvordan det visjonære og det sosiale forenes hos ham, uavhengig av samtidens litterære strømninger.

Adaptasjoner

En rekke operaer er basert på Hugos verker, blant annet Giuseppe Verdis Ernani (1844) og Rigoletto (1851; etter Le Roi s'amuse) og Gaetano Donizettis Lucrezia Borgia (1832). Felix Mendelssohn-Bartholdy skrev en ouvertyre til Ruy Blas (1839).

Notre-Dame de Paris er filmatisert i 1923, 1939 og 1956, med henholdsvis Lon Chaney, Charles Laughton og Anthony Quinn som ringeren Quasimodo, og ble dessuten laget som helaftens tegnefilm fra Disney i 1996. Erik Bøgh brukte verket som utgangspunkt for et syngespill, Esmeralda, i 1859.

Les Misérables har vært filmatisert en rekke ganger, og har i de senere år også nådd et stort publikum i form av musikalversjonen fra 1980.

Et utvalg verker

Lyrikk

Odes 1822, 1824
Odes et ballades 1826
Les Orientales 1829
Les Feuilles d'automne 1831
Les Chants du crepuscule 1835
Les Voix intérieures 1837
Les Rayons et les ombres 1840
Les Châtiments 1853
Les Contemplations 1856
La Légende des siècles 1859, 1877, 1883
Les Chansons des rues et des bois 1865
L'Année terrible 1872
L'Art d'être grand-père 1877
Les quatre Vents de l'esprit 1881
Utgitt posthumt:
La Fin de Satan (skrevet 1854–60) 1886
Toute la lyre 1888, 1893
Dieu (skrevet 1855) 1891
Les Années funestes, 1852–1870 1898

Dramatikk

Cromwell 1827
Amy Robsart 1828
Marion de Lorme 1829
Hernani 1830
Le Roi s'amuse 1832
Lucrèce Borgia 1833
Marie Tudor 1833
Angelo, tyran de Padoue 1835
Ruy Blas 1838
Les Burgraves 1843
Utgitt posthumt
Théâtre en liberté (skrevet etter 1854) 1886

Romaner

Han d'Islande 1823
Bug-Jargal 1826
Le dernier Jour d'un condamné 1829
Notre-Dame de Paris 1831
Claude Gueux 1834
Les Misérables 1862
Les Travailleurs de la mer 1866
L'Homme qui rit 1869
Quatre-vingt-treize 1874

Litteraturkritikk og politiske pamfletter

Cromwell (forordet) 1827
Littérature et philosophie melées 1834
Napoléon le petit 1852
William Shakespeare 1864
Histoire d'un crime (skrevet 1852) 1877

Flere norske oversettelser

  • Han d'Islande (1823; norsk oversettelse henholdsvis Iislænderen i Norge, 1831 og Fangen på Munkholmen, 1996)
  • Bug-Jargal (1826; norsk oversettelse av Sigurd Høst i 1930)
  • Cromwell (1827; norsk oversettelse Forord til Cromwell, 1980)
  • Les Travailleurs de la Mer (1866; norsk oversettelse Havets arbeidere, 1929)
  • L'Homme qui rit (1869; norsk oversettelse henholdsvis Manden som ler, 1869 og Mannen som ler, 1930)
  • Choses vues (1887; norsk oversettelse Seet og oplevet : Livserindringer, 1888)

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

  • Barrère, Jean-Bertrand: La fantaisie de Victor Hugo, [nouvelle éd.], 1972–73, 3 b., isbn 2-252-01532-2
  • Brombert, Victor: Victor Hugo and the visionary novel, 1984, isbn 0-674-93550-0
  • El Makki, Laura og Gallienne, Guillaume: En sommer med Victor Hugo, oversatt fra fransk av Agnete Øye, med gjendiktninger av Jan Jakob Tønseth, Oslo, Solum Bokvennen, 2017
  • Gaudon, Jean: Le temps de la contemplation: l'oeuvre poétique de Victor Hugo des Misèresau Seuil du gouffre, 1969
  • Guillemin, Henri: Victor Hugo par lui-même, 1951
  • Hagen, Ingeborg Refling: Victor Hugo. Brev fra fangenskap, 1972, Suttung, isbn 8270660086 (Nasjonalbiblioteket)
  • Juin, Hubert: Victor Hugo, 1980–86, 3 b
  • Maurois, André: Olympio, ou la vie de Victor Hugo, 1954
  • Robb, Graham: Victor Hugo, 1997, isbn 0-330-33707-6
  • Rubow, Paul V.: Victor Hugos lyrik: studier over de ældre digtsamlinger, 1943
  • Stephens, Bradley: Victor Hugo (Critical Lives). Reaktion Books. isbn 978-1789140842
  • Tieghem, Philippe van: Victor Hugo : un génie sans frontières: dictionnaire de sa vie et de son oeuvre, 1985
  • Ubersfeld, Anne: Le roi et le bouffon: étude sur le théâtre de Hugo de 1830 à 1839, 1974
  • Aarnes, Asbjørn: «Bjørnstjerne Bjørnson og Victor Hugo», Edda 3, 1996, s. 212-219

Faktaboks

Victor Hugo

Kommentarer (2)

skrev Gert-Fredrik Malt

Hei,
Jeg mener artikkelen bør inneholde en oversikt over (de viktigste) norske oversettelsene av Hugo. Jeg synes også listen over litteratur om ham bør inneholde viktige bidrag på norsk - gjerne større omtaler i litteraturhistoriske oversiktsverk. Artikkelen skal jo kunne brukes av skoleelever og andre som ikke leser fransk eller engelsk?
mvh Gert-Fr. Malt

svarte Kjell-Olav Hovde

Hei Gert-Fredrik Malt. Godt innspill! Jeg fører forslaget inn i arbeidslisten så vil fagansvarlig se på det. Takk for at du bidrar til å gjøre leksikonet bedre. Hilsen Kjell-Olav i redaksjonen

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg