Vickers 950 Vanguard, britisk firemotors turbopropdrevet passasjerfly.

Fløyet første gang 20. januar 1959, ble flytypen raskt utkonkurrert av jetfly som Caravelle og DC-9, og bare 43 fly ble produsert. Av disse ble 20 solgt til British European Airways (BEA), henholdsvis seks type 951 og 14 type 953, og 23 type 952 til Trans Canadian Airlines (se Air Canada). I regulær rutetrafikk med BEA fra 1. mars 1961. Både BEA og Trans Canadian Airlines bygde om et antall Vanguard til fraktfly allerede mot slutten av 60-tallet, og på midten av 70-tallet ble de faset helt ut av passasjertrafikk. Senere videresolgt til blant annet islandske Air Viking, og brukt som fraktfly frem til slutten av 90-tallet.

En Vickers 952 Vanguard var utstyrt med fire Rolls-Royce Tyne turbopropmotorer med en ytelse på 4135 kW hver og hadde kapasitet for opptil 139 passasjerer. Vingespenn 36,14 m, lengde 37,45 m, maksimal startvekt 63 977 kg, maksimal marsjfart 684 km/t ved 20 000 fot (6095 m), rekkevidde 2945 km med full nyttelast.

  • Andrews C.F. & Morgan, E.B.: Vickers Aircraft Since 1908, Conway Maritime Press, 1989
  • Hardy, Michael: World Civil Aircraft Since 1945, Ian Allan Ltd, 1979

 

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.