Vickers Vanguard
SDASM Archives.

Vickers Vanguard var et britisk firemotors turbopropdrevet passasjerfly.

Historie

Vanguard fløy første gang 20. januar 1959, og ble første gang brukt i regulær rutetrafikk av British European Airways (BEA) fra 1. mars 1961. Vanguard ble raskt utkonkurrert av jetfly som Caravelle og DC-9, og bare 43 av flytypen ble produsert. Av disse ble 20 solgt til BEA, henholdsvis seks av type 951 og 14 av type 953, og 23 Vanguard type 952 ble solgt til Trans Canadian Airlines.

Både BEA og Trans Canadian Airlines bygde om et antall Vanguard til fraktfly allerede mot slutten av 1960-tallet, og på midten av 1970-tallet ble de faset helt ut av passasjertrafikk. Vanguard ble senere videresolgt til blant annet islandske Air Viking, og brukt som fraktfly frem til slutten av 1990-tallet.

Spesifikasjoner

Varianten Vickers 952 Vanguard var utstyrt med fire Rolls-Royce Tyne turbopropmotorer (se flymotor), hver med en ytelse på 4135 kilowatt. Flyet hadde kapasitet for opptil 139 passasjerer.

  • Vingespenn: 36,14 meter
  • Lengde: 37,45 meter
  • Maksimal startvekt: 63 977 kilogram
  • Marsjfart: 684 km/t ved 20 000 fot (6095 meter)
  • Rekkevidde: 2945 kilometer med full nyttelast

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Andrews C.F. & Morgan, E.B. (1989). Vickers Aircraft Since 1908. Conway Maritime Press

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg