Marsjer er blåseorkestrenes selvskrevne, nedarvede spesialitet når det gjelder repertoar. Det går tilbake til (militær)musikkorpsenes primærfunksjon i tidligste tider. De marsjene som i dag spilles over hele verden og er viden kjent blant det store publikum, og ikke har gått «av moten», må man kunne kalle «verdensmarsjene».

Betegnelsen er brukt av programsekretær Jan Eriksen i NRK radio (blant annet «Janitsjarhalvtimen») og oppstod antakelig i en uformell samtale med forfatteren Agnar Mykle. Mykle var sønn av divisjonsmusiker Myklebust i Trondheim og meget interessert i marsjer og militærmusikk. Kenneth J. Alford var hans favorittkomponist. De hadde lange diskusjoner om hvilken marsj som var på listen over verdensmarsjene, men var enige om at Valdresmarsj (Johannes Hanssen) og Bojarenes Inntogsmarsj (Johan Halvorsen ) var selvskrevne norske verdensmarsjer. Slik oppstod utrykket.

Det er i denne sammenheng naturlig å skille mellom to typer marsjer utifra deres funksjon: Parademarsjer («gatemarsjer») er til bruk i situasjoner der man går og spiller. Konsertmarsjer er beregnet på å stå (/sitte) stille i konsertsammenheng. På musikerslang kalles dette gjerne gåmarsjer og ståmarsjer.

Man kan da gå til noen av de lister som finnes over «verdens beste...», som det er mange av også når det gjelder marsjer. De marsjene man finner igjen i mange lister, må kunne kalles verdensmarsjer.

Arthur Fiedeler med Boston Pops (sammen med Boston Symphony og Eric Leinsdorf) er blant de seriøse symfoniorkesterledere som har gjort innspillinger med tittel «World's Greatest Marches». Blant sporene på platen, som er fra 1964, har det blitt inkludert konsertmarsjer som er mest kjent i symfoniorkesterutgave, selv om de finnes transkribert for korps.

Nedenfor er listen fordelt etter kategori. Platen inneholder ti spor; åtte konsertmarsjer og to parademarsjer.

    1. Tannhäuser March, Wagner
    2. Rakoczy March, Berlioz
    3. Marche Slave, Tsjaikovsky
    4. Radetzky March, Strauss den eldre
    5. Pomp and Circumstance March, Elgar
    6. French Military March, Saint-Saëns
    7. Procession of the Nobles, Rimsky-Korsakov
    8. Valdres March, Hanssen
  1. Stars and Stripes Forever, Sousa
  2. National Emblem, Bagley

Norman E. Smith (1921–1998), en kjent amerikansk spesialist på korpsmusikk og dets historie, har i sin bok March Music Notes (1986) gjengitt flere slike avstemminger over hva som bør bli inkludert på listen over verdensmarsjer. Avholdt over en tiårsperiode (1976–86) med over tusen stemmegivere fra ulike musikkorpsmiljø, endte den største av dem slik, med de fem beste:

  1. Stars and Stripes Forever, John Philip Sousa
  2. Alte Kameraden, Carl Teike
  3. Washington Greys, Claudio S. Grafulla
  4. Colonel Bogey, Kenneth J. Alford
  5. Barnum and Bailey's Favorite, Karl L. King.

Andre framtredende kandidater til listen over verdensmarsjer inkluderer gjerne de følgende:

  1. Turkish March from The Ruins of Athens, Op. 113, No. 4, Beethoven
  2. Rackozy March from The Damnation of Faust, Op. 24, Berlioz
  3. Procession of the Nobles from Mlada Suite, Rimsky-Korsakov
  4. Pomp and Circumstance – Military March No. 1, Op. 39, Elgar
  5. Grand March from Aida (Act II, Scene 2) Verdi
  1. The Washington Post March, Sousa
  2. National Emblem March, Bagley
  3. The Liberty Bell, Sousa
  4. Colonel Bogey March , Alford
  5. Semper Fidelis, Sousa

I 1982 deltok medlemmer av Norges Musikkorps Forbund i en uformell avstemming over hva som skulle betegnes som Verdensmarsjer. Denne ga følgende fellesliste:

  1. Valdresmarsj, Hanssen
  2. Alte Kameraden, Teike
  3. Stars and Stripes Forever, Sousa
  4. Gammel Jægermarsj, Schølberg/Olsen
  5. Florentiner Marsj, Fucik

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

6. mars 2015 skrev Egil Arnt Gundersen

kanskje et tillegg: I 2014 ble det satt i scene en konkurranse av The United States Marine Band (President’s Own) i Washington, USA kalt ”2014 Sousa’s March Mania.” Korpset hadde valgt ut 32 internasjonalt kjente marsjer (2 fra Norge) og gjennom 4 runder og en finale skulle det via internett stemmes på den beste. I finalen vant Bojarenes Inntogsmarsj (Halvorsen) over Stars and Stripes (Sousa) med stemmetallet 1265 mot 966. Korpset mener (nok med rette) at det høye stemmetallet fra Norge må ses i sammenheng med arrangementet av Norgesmesterskapet for korps som fant sted samtidig med avstemmingen

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.