Kunstnerboka Wild Tree (2010) med bilder av Vanna Bowles og tekster av Linn Cecilie Ulvin ble utgitt i forbindelse med utstillingen med samme navn.

Omslag til kunstnerboka Wild Tree av Vanna Bowles/Angelika Knäpper Gallery. Gjengitt med tillatelse

Vanna Bowles, svensk-norsk billedkunstner og performancekunstner, særlig kjent for sine fotorealistiske svart-hvitt-blyanttegninger, tredimensjonale skulpturtegninger og installasjoner. Hennes formspråk er figurativt og surrealistisk, med overdådige detaljer. Motivene er ofte av mennesker i relasjoner, og med en viltvoksende natur urovekkende integrert.

Hun er utdannet ved Statens Kunstakademi i Oslo (2000–2004), Universität der Künste i Berlin (2003), Hovedskous målarskola i Göteborg og Gøglerskolen i Århus.

Hun har holdt flere separatutstillinger, blant annet ved Lars Bohman Gallery, Stockholm (2014), Tegnerforbundet (2007 og 2013) og Angelika Knäpper Gallery, Stockholm (2008 og 2010). Videre har hun deltatt ved en rekke kollektivutstillinger, som blant annet Beijing International Art Biennale (2008), Helsinki Biennale (2008) og Høstutstillingen (2007). Hennes arbeider har også vært å se i utstillingen Kvinnelige pionererLillehammer Kunstmuseum (2013).

Separatutstillingen Wild Tree (2010) ble vist ved Angelika Knäpper Gallery og Hordaland Kunstsenter i Bergen. Vanna Bowles' tegninger, skulpturer og fotografier ble stilt ut sammen med spesialskrevne tekster av forfatter og billedkunstner Linn Cecilie Ulvin. Verkene tematiserte menneskets psykologiske prosesser og relasjoner. I forbindelse med utstillingen ga de ut kunstnerboka Wild Tree (2010).

Hennes kunstneriske uttrykk er figurativt, med surrealistiske, teatralske innslag. Motivene er ofte av mennesker i familierelasjoner eller i skjeve maktforhold. De kan være plassert i sårbare situasjoner, for eksempel som en pasientsykehus, prisgitt legen. Bowles utforsker grenser mellom det siviliserte mennesket (kulturen) og naturen når hun for eksempel lar et tre vokse ut av hodet på en kvinne, eller ved å la møll krype ut av kroppslige sår. Naturen kan fungere som en metafor på følelser – noe som vokser vilt og ikke kan temmes, selv om bildene viser at menneskene later som om de har kontroll. 

Bowles utforsker også de fysiske grensene mellom bilde og skulptur idet hun bokstavelig talt lar tegningene vokse ut av rammen. Hun kan også bruke optiske effekter, som lys bak det tegnede papiret.

Bak hvert arbeid ligger en nitid arbeidsprosess, med referanser til klassisk tegnekunsttradisjon. Like fullt har hun utviklet et særegent, samtidsaktuelt uttrykk, som fremstår både burlesk og sart poetisk. Hun tegner gjerne etter gamle svart-hvitt-fotografier, og motivene virker dermed gjenkjennelige; de kunne vært fra våre egne forfedres fotoalbum. Film noir-estetikken er også fremtredende; vi kjenner igjen de overdramatiske ansiktsuttrykkene og den underliggende uroen. Bildene vitner om en moralsk tvetydighet: Menneskene spiller et dobbeltspill. 

Vanna Bowles har mottatt en rekke priser og stipender, blant annet Statens kunstnerstipend: treårig arbeidsstipend (2011–2013) og tiårig stipend for etablerte kunstnere (2016–2026). Hun har utsmykket Spongdal skole i Trondheim og Bjørnsveen ungdomsskole i Gjøvik, og hun har laget performance-forestillinger som blant annet er blitt vist ved Kunstbanken i Hamar (2003 og 2004).

Fra 2014 til 2015 var hun leder av Den Nasjonale Jury (Høstutstillingen). Arbeidene hennes er innkjøpt av blant annet Lillehammer Kunstmuseum og Malmö Konstmuseum.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.