North American XB-70 Valkyrie, amerikansk supersonisk deltavinget strategisk bombefly. Det ble bygget to prototyper, men flytypen ble aldri satt i produksjon.

XB-70 Valkyrie fløy første gang 21. september 1964, på hvilket tidspunkt flyet var det lengste, tyngste og dyreste fly i verden. Bombeflyet var ment å kunne gjennomføre et bombetokt med en hastighet på tre ganger lydens hastighet, og benyttet spesielt utviklet drivstoff og var konstruert så flyet kunne utnytte sine egne sjokkbølger under supersonisk flygning.

På grunn av utviklingen med interkontinentale missiler og luft-til-bakke missiler ble bombeflyet kansellert allerede i 1961, før noen av prototypene var ferdigbygget.

Den andre prototypen gikk tapt i en ulykke i 1966. Den første prototypen er bevart og er utstilt ved National Museum of the US Air Force i Dayton, Ohio.

XB-70 Valkyrie var utstyrt med seks General Electric YJ93 turbojetmotorer, hver med en ytelse på 133,45 kN med etterbrenner.

  • Vingespenn: 32,00 m
  • Lengde: 56,64 m
  • Lastet vekt: 242 536 kg
  • Toppfart: 3309 km/t (mach 3,1) ved 73 000 fot (22 250 m)
  • Største operasjonshøyde: 77 350 fot (23 576 m)
  • Rekkevidde: 6900 km

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.