V, forkortelse for tysk Vergeltungswaffe, 'gjengjeldelsesvåpen', betegnelse brukt om to tyske våpen under den annen verdenskrig, V-1 og V-2. Opprinnelig stod V for Versuchsmuster, 'eksperimenttype'.

V-1, selvstyrt flyvende bombe (kryssermissil/cruise missile) drevet av en pulsjetmotor og produsert i et antall av ca. 30 000 under betegnelsen Fieseler Fi-103. Våpenet ble glideprøvd i 1942 og satt inn mot Storbritannia, spesielt London, samt mot befridde områder på Kontinentet fra juni 1944. V-1 hadde et vingespenn på noe over 5 m, en lengde på 8 m og medførte en høyeksplosiv sprengladning på 850 kg. Hastigheten var ca. 600 km i timen, rekkevidden ca. 330 km. Flydistansen ble målt ved en propell i nesen, og et regneverk stoppet drivstofftilførselen når beregnet distanse var nådd. Utskytningsstedene ble intenst bombet av de allierte, og bare ca. 9000 enheter kunne sendes av gårde, av disse ble halvparten ødelagt av jagerfly, luftvernartilleri og sperreballonger. 2350 nedslag i London drepte ca. 6000 mennesker og såret ca. 18 000 alvorlig. Mot krigens slutt brukte man, i tillegg til katapultskyting, slipp fra fly.

V-2, historiens første store ballistiske missil, utviklet i Tyskland under ledelse av Werner von Braun, hovedsakelig til bruk under den annen verdenskrig, opprinnelig betegnet A-4. Brukt i et antall av vel 3 000 mot allierte mål i Storbritannia og på Kontinentet fra 6. september 1944 til 27. mars 1945. Omtrent 1 100 ble sendt mot London (ca. 3000 mennesker drept). Også Antwerpen ble hardt rammet. Opptil 33 V-2 ble skutt opp per dag. Første vellykkede prøveoppskytning fant sted 3. oktober 1942. V-2 var 14,1 m høy, hadde en største diameter på 1,6 m og veide 12,7–13,2 tonn i startøyeblikket. Motoren, som brente en kombinasjon av alkohol og flytende oksygen, utviklet en skyvkraft på 249 kN. Største rekkevidde var 350 km, og sprenglegemets vekt 975 kg.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.