Våpenet ble glideprøvd i desember 1942 og første prøveutskyting ble gjort 24. desember samme år. V-1 ble satt inn mot Storbritannia, spesielt London, samt mot områder befridd av allierte styrker på det europeiske kontinentet fra 13. juni 1944. Utskytningsstedene ble intenst bombet av de allierte, og bare omkring 9000 enheter kunne sendes av gårde mot London. Av disse ble halvparten ødelagt av jagerfly, luftvernartilleri og sperreballonger. Omkring 2400 nedslag i London drepte omkring 6000 mennesker og såret omkring 18 000 alvorlig. I tillegg ble Antwerpen hardt rammet med omkring 2450 nedslag. V-1 ble siste gang brukt 29. mars 1945 mot London.
Mot krigens slutt brukte man, i tillegg til katapultskyting, slipp fra fly. V-1 ble første gang brukt fra fly under et angrep på Southampton 7. juli 1944. Slipp fra fly var den eneste muligheten tyskerne hadde til å angripe Storbritannia etter at Frankrike var frigjort og de ikke lenger hadde utskytningssteder der. Under en operasjon som pågikk fra begynnelsen av oktober 1944 til midten av januar 1945 ble 1200 V-1 sluppet fra fly mot London. Av disse nådde bare 65 London, og ytterligere 150 britisk fastland, mot et tap av 77 tyske bombefly.
Det ble også utviklet og testet en bemannet variant sluppet fra fly for å kunne angripe mål med større presisjon. Dette var i prinsippet ikke et selvmordsfly, da piloten i teorien skulle hoppe ut i fallskjerm så snart han hadde rettet missilet mot målet, men i praksis ville piloten hatt små muligheter til å overleve. I alt ble det bygget omkring 175 bemannede Fieseler Fi 103R, og omkring 70 piloter ble plukket ut for trening, men prosjektet ble stoppet i oktober 1944.
V-1 ble produsert i et antall av over 30 000. I tillegg ble over 1000 kopier bygget i USA av Republic Aviation Corporation og Ford Motor Company under betegnelsen JB-2 Loon. Disse ble levert fra januar 1945, men aldri brukt i kamp. En antall JB-2 Loon ble sendt til Stillehavet med tanke på å bli brukt mot de japanske hovedøyene i den planlagte invasjonen.
Kommentarer
Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.
Du må være logget inn for å kommentere.