Ursula Andkjær Olsen

Faktaboks

Ursula Andkjær Olsen
Født
1970

Ursula Andkjær Olsen er en, dansk forfatter med cand.mag. i musikkvitenskap og filosofi. Siden debuten har Andkjær Olsen vært en av de viktigste dikterne i Danmark. Fra begynnelsen var Andkjær Olsens lyrikk preget av en lekende og humoristisk undersøkelse av vår opplevelse av verden gjennom bruk av polyfoni, sjangerblanding og språklig metabevissthet. Etterhvert har Andkjær Olsens diktning blitt mer politisk og preget av eksistensielle spørsmål.

Ankjær Olsen har også skrevet musikkteoretisk verker, særskilt om klassisk musikk etter 1945, og teatertekster.

Polyfoni og lek

Andkjær Olsen debuterte med den kritikerroste diktsamlingen Lulus sange og taler (2000), som introduserte hennes særegne bruk av polyfoni, hvor mange tekstspor og diktstemmer slynger seg inn mellom hverandre på boksiden. Samme stil ble videreutviklet i samlingen Atlas over huller i verden (2003), som viltert tematiserer alt fra kosmologi og reklametekster til samfunnskritikk.

Ægteskabet mellem vejen og udvejen (2005) ble Andkjær Olsens store gjennombrudd. Stilen er den samme, men tekstene har en større grad av alvor og et særskilt fokus på det politiske språkets problematiske måte å fremstille verden på.

Det menneskelige utgangspunktet

I Skønheden hænger på træerne (2006) er det naturlyrikk som er sentralt for samlingen. Gjennom bruk av gjentakelser og variasjoner over samme tema fremheves forskjellen mellom naturen og den søkende dikterjeget, som leter etter en mening med eksistensen.

For diktsamlingen Havet er en scene (2008) ble Andkjær Olsen nominert til Nordisk Råds litteraturpris i 2009. Fokus er endret fra det lekende, til en mer tornet og stikkende stil, som er en undersøkning av spørsmål om identitet og fremmedgjøring, blant annet gjennom tekster om krigen i Afghanistan og Irak.

Have og Helvede (2010) er et langdikt som er illustrert av Andkjær Olsens søster, Julie Andkjær Olsen. Diktet behandler hagen som metafor for menneskets behov for å kategorisere og navngi alt i verden for å forstå den. I denne forstand er menneskelig identitetsbygging både en nødvendighet og en måte å skjule verdens dualitet på, samtidig som det er en måte å fremmedgjøre oss for verden.

Identitet og sinne

Samlingen Det 3. årtusindes hjerte ble i 2012 tildelt den høythengende Montanas litteraturpris. De intense og rasende tekstene sirkler om tap, sorg og fortrengning sentrert om en ufrivillig abort. Her er en større grad av alvor i Andkjær Olsens språkeksperimenter og samfunnskritikk og ikke så mye av tidligere samlingers humor og lek.

Stilen har blitt ennå mer asketisk i samlingen Udgående fartøj (2015), som mottok den danske Kritikerprisen. Hun skriver om sammenstøtet mellom hardhet og bløthet, om å være parat til å oppgi sin menneskelighet for økonomisk vekst og fremgang satt opp mot ønsket om å holde fast i det levende livet.

Andkjær Olsens første roman, Krisehæfterne (2017), er like deler samfunnskritikk, mytologisk fortelling og parforholdsbeskrivelse, fremført gjennom lange dagboksopptegnelser i et vilt og eksperimenterende språk.

Utgivelser

  • Lulus sange og taler, Arena/Lindhardt og Ringhof, 2000
  • Atlas over huller i verden, Gyldendal, 2003
  • Ægteskabet mellem vejen og udvejen, Gyldendal, 2005
  • Skønheden hænger på træerne, Gyldendal, 2006
  • Havet er en scene, Gyldendal, 2008
  • Have og helvede. Gyldendal, 2010 (Sammen med Julie Andkjær Olsen)
  • Det 3. årtusindes hjerte. Gyldendal, 2012
  • Udgående fartøj, Gyldendal, 201
  • Vi rus salve, Gyldendal, 2016 (Sammen med Stendse Andrea Lind-Valdan)
  • Krisehæfterne: Pandora Blue Box. Atlantis-syndromet, Gyldendal, 2017.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg