Under forvandlingens lov (1911) er en av de tidligste norske spillefilmene, laget av film- og kinopioneren Halfdan Nobel Roede (1877 - 1963).

Filmen er et erotisk melodrama om to ektepar, der vi møter fire hovedkarakterer, to gifte vennepar, Camillo og Julia samt Arthur og Franzeska. Camillo oppdager tidlig i filmen at Arthur har innledet et forhold til Camillos kone Julia. De to forsmådde ektefellene Camillo og Franzeska planlegger å hevne seg, og får plassert sovemedisin i champagneglassene til de to utro, for deretter å låse dem inn i hvert sitt bur. Deretter drar Camillo og Franzeska på vift, noe som blant annet bringer dem til en danseforestilling på en friluftsvarieté. Filmen ender med at parene gjenforenes, der den siste mellomteksten summerer opp det hele: "Hjemkomst og forsoning. Ægteskabets triumf".

Under forvandlingens lov bærer med seg tydelige elementer av hva den amerikanske filmforskeren Tom Gunning har kalt "cinema of attractions", eller attraksjonsfilm. Dette er en type film, betegnende for den tidlige filmen, som først og fremst var opptatt av å vise fram attraktive eller spektakulære situasjoner og sekvenser framfor å fortelle en konsistent fremadskridende fortelling. Tydeligst blir dette i filmens lange dansesekvenser fra varietéscenen, der fortellingen på et vis tar "pause" for at vi som publikum kan nyte de erotiserte dansescenene framført av kvinner.

Filmen er på mange måter med på å innlede spillefilmens historie i Norge. Det er den eneste som er delvis bevart av et knippe på 8 filmer som hadde premiere i årene mellom 1911 og 1913. 

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.