Romanen er en kollektivroman uten én enkelt hovedperson. Løytnant Vilho Koskela er likevel en av dem som skildres bredest og grundigst. Dette henger også sammen med at han tilhører den slekta som danner den røde tråden gjennom Linnas andre hovedverk, Høyt mot nord-trilogien (1959–1962), som består av Høyt mot nord (norsk 1960), Opprør (1961) og Sønner av et folk (1963). Koskelas livsløp og historie framstår derfor særlig tydelig for leserne. Han er en mann av folket som har fått offisersgrad gjennom lang tjeneste, og framstår som en ydmyk og god leder.
Løytnant Lammio, som etterhvert blir kaptein og major, er det sterkeste nidportrettet blant offiserene. Han skildres som pedantisk, rigid og ufølsom.
Korporalen Antero Rokka er en dyktig soldat, men er samtidig egensindig og er lite lysten på å innordne seg under offiserenes kommando. Både Rokka og sersjant Urho Hietanen tilfører historien humor og flere saftige replikker. Der Rokka er brutal, er Hietanen mer av en tenker og filosof.
Korporal Yrjö Lahtinen er kommunist og skeptisk til å føre krig mot sine kamerater i Sovjetunionen. Han aksepterer premisset om fortsettelseskrigen som en krig for å gjenvinne de landområdene som ble tapt i vinterkrigen. Når kompaniet passerer den gamle grensa og går inn i Sovjet, sier han «Og her er det slutt på den retten vi har. Fra nå av er vi på røvertokt. Bare så dere veit det.»
Menig Rahikainen er en karikatur av en sjarmør, unnasluntrer og svartbørshandler. Menig Aarne Honkajoki er en rastløs spilloppmaker, mens menig Vanhala er satirikeren som punkterer den pompøse krigspropagandaen fra begge de to krigførende maktene.
Linna bruker et bredt spekter av finske dialekter for å plassere og karakterisere personene i romanen. Dette er i liten grad ivaretatt i oversettelsene. Kotilainen, ei lotte som angivelig bare er med i lottekorpset for å treffe kjekke offiserer, er også utelatt fra den svenske (og dermed også den norske) utgaven, etter forlagets ønske. Kotilainen er heller ikke med i filmen fra 1955.
Et av mange tema i romanens typegalleri er motsetningen mellom brutalitet og råskap på den ene siden, og medmenneskelighet selv i ekstreme situasjoner på den andre siden.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.