Uglands Rederi er et norsk rederi grunnlagt i Grimstad i 1930 av Johan Milmar Ugland som et aksjeselskap med ham selv som største eier. Rederiet eies i sin helhet av Knut Nikolai Tønnevold Ugland (født 1986) gjennom holdingselskapet J.J. Ugland Holding AS.

Rederiet utviklet seg sterkt under ledelse av grunnleggerens sønner Johan Jørgen Ugland (1921–2010) og Andreas K. L. Ugland (1925–2019). Etter andre verdenskrig ble det satset stadig mer på tankfart, og var også blant de første i Norge som gikk inn for malmtransport i stort omfang. I 1960-årene omfattet den familieeide Ugland-gruppen foruten Uglands Rederi også Ugland Shipping Co., Ugland Management Co. og Nymo Mek. Verksted. I 1970 etablerte Uglands Rederi et joint venture-samarbeid med Leif Høegh & Co. ved dannelsen av Høegh-Ugland Auto Liners (HUAL), som ble verdensledende innen ro/ro-transport. Samarbeidet varte frem til 2000 da Høegh & Co. ble eneeier. Fra 1970-årene ble Ugland en betydelig aktør innen offshore-aktivitet i Nordsjøen.

I 1989 ble en del av Uglands Rederi utskilt i rederiet Bergvang Shipping (det senere Bergshav), og i 1996 delte de to gjenværende familiegrener den resterende virksomheten. I neste familiegenerasjon ble virksomheten videre delt og Ugland-navnet båret videre i flere rederier og virksomheter, blant annet J. J. Ugland Companies (med Nymo Mek. Verksted i Grimstad og Eydehamn, samt det opprinnelige Uglands Rederi) og J. B. Ugland Holding.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg