Med unntak av urbefolkningens kunsthåndverk finner man det tidligste kunsthåndverket i begynnelsen av 1600-tallet. Hovedsentra var de største byene på østkysten av USA. Det tidligste kunsthåndverket lå tett opp til forbildene i Europa.
Kunsthåndverk og design i USA
Glasskunst
Det første glassverket ble etablert av engelske nybyggere i Jamestown i Virginia i 1608. Flere verk ble anlagt på 1600-tallet, og de produserte først og fremst flasker, vindusglass og glassperler til bruk i handelen med den amerikanske urbefolkningen. Disse glassverkene fikk ikke lang levetid. De første suksessrike glassverkene ble grunnlagt midt på 1700-tallet. Gjenstandene var inspirert av europeisk glass.
På 1800-tallet utnyttet amerikanske glassverk den nyutviklede pressglass-teknikken og utviklet ved hjelp av den en typisk amerikansk glasskunst. Midt på 1800-tallet var rundt 75 prosent av den amerikanske glassproduksjonen pressglass.
Keramikk
Tradisjonell, folkelig leirgodsproduksjon kan man finne tilbake til slutten av 1600-tallet. På 1700-tallet fantes den største keramikkproduksjonen i New England. Leirgods med blyglasur var vanligst frem til slutten av 1700-tallet, da man mange steder gikk over til steingodsproduksjon. Denne overgangen skyldtes først og fremst at man oppdaget hvor skadelig blyglasuren var.
Den første porselensproduksjonen i USA ble etablert i Philadelphia i Pennsylvania i 1769, men den var i drift i bare tre år.
Møbeldesign
Amerikansk møbelproduksjon har eksistert fra de første nybyggerne slo seg ned. Et samlebegrep om disse møblene som ble produsert fra begynnelsen av 1600-tallet og frem til 1789, er American Colonial Style. Møblene lå nær opp til de europeiske forbildene og representerer de ulike stilperiodene vi finner på samme tid i Europa. Shaker-samfunnet, hovedsakelig i staten New York, utviklet på slutten av 1700-tallet og på 1800-tallet en særegen møbelstil preget av enkelhet og gode proporsjoner.
Sølvsmedkunst
Et av de viktigste feltene i amerikansk kunsthåndverk har vært sølvsmedkunsten. På 1600-tallet var de to store sølvsentrene Boston og New York. I Boston arbeidet man først og fremst etter engelske forbilder, mens man i New York holdt seg til den nederlandske sølvtradisjonen.
Mange hugenotter slo seg ned i New York mot slutten av 1600-tallet, og de brakte med seg franske stilidealer. Utover på 1700-tallet utviklet det seg flere særpregete former i den amerikanske sølvsmedkunsten, som for eksempel en spesiell øreskål og ulike skjetyper.
1900-tallet
Art nouveau-stilen rundt 1900-tallet kom til å få stor betydning i det amerikanske kunsthåndverket. En rekke keramikk-verksteder så dagens lys. Det mest kjente firmaet som produserte både glass, smykker og sølv- og emaljearbeider, var Tiffany & Co. Særlig kjent er deres lamper og glassmalerier fra årene rundt 1900.
Etter andre verdenskrig har kunsthåndverket i USA opplevd en rik blomstringsperiode. I slutten av 1950-årene tok flere av kunsthåndverkerne et oppgjør med funksjonalismen og utviklet et formspråk som lot det kunstneriske uttrykket dominere. Keramikeren Peter Voulkos og glasskunstneren Harvey Littleton ble forbilde for mange europeiske kunsthåndverkere.
Fra 1980-årene kom norsk kunsthåndverk til å bli sterkt inspirert av det amerikanske. Mangelen på respekt for tradisjonene og viljen til eksperimentering som vi har sett i det nye amerikanske kunsthåndverket, har vunnet gjenklang hos norske kunsthåndverkere.
Møbler
Amerikansk møbeldesign hadde et enormt løft etter andre verdenskrig. Påvirkningen fra europeisk modernisme og japansk minimalisme var merkbar. Det er flere grunner til utviklingen. I mellomkrigsårene stengte nazistene den tyske kunst- og håndverksskolen Bauhaus. Flere av deres lærere fluktet til USA, deriblant László Moholy-Nagy. I 1937 startet han designskolen New Bauhaus i Chicago (nå Institute of Design). I løpet av noen år ble det en viktig institusjon for kommende generasjoner designere.
Museum of Modern Art og Eames
Under andre verdenskrig arrangerte Museum of Modern Art i New York flere designkonkurranser. Edgar Kaufmann Jr. som var direktør for designavdelingen, var drivkraft bak prosjekter som International Competition for Low-Cost Furniture Design (1948). Konkurransen engasjerte designere fra hele verden, også Norge, med bidrag fra Arne Korsmo og italienske Ivo Pannaggi, som da bodde i Norge.
Det viktigste bidraget til konkurransen var dog Ray og Charles Eames stol i støpt plast som senere fikk navnet DAX. Stolen dannet grunnlag for en rekke serier designet av ekteparet Eames. Samtidig påvirket de det internasjonale designmiljøet som kom med egne varianter og kopier av deres unike design.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.