Den 28. april 2017 la Statens Havarikommisjon for Transport, SHT, fram en foreløpig granskingsrapport. Før den kom hadde Havarikommisjonen gitt ut fire foreløpige granskingsrapporter mellom 13. mai 2016 og 28. juni 2016.
Ett av hovedfunnene i rapporten, som kom 28. april 2017, var at varslingssystemet ikke slo inn da et tannhjul i girkassen hadde blitt skadet. Tannhjulet hadde et sår som gjorde at girboksen låste seg. Denne utmattingssprekken startet på innsiden av tannhjulet og vokste ut mot tennene. Dette skulle ha blitt oppdaget av et varslingssystem som skulle spore metallspon i oljen på helikopteret. På ulykkeshelikopteret var det imidlertid få og veldig små metallflak i oljen, noe som gjorde at dette ikke ble fanget opp i helikopterets varslingssystemer.
Den første undersøkelsen foretok havarikommisjonen ved hjelp av Forsvarets laboratorium på Kjeller. Senere foregikk detaljerte undersøkelser ved et laboratorium i Storbritannia, hvor også spesialister fra Airbus Helicopters var til stede. Totalt var om lag 65 personer involvert i undersøkelsene etter ulykken, noe som inkluderte havarikommisjonene i Norge, Tyskland, Frankrike og Storbritannia. I tillegg deltok spesialister fra Airbus og helikopterselskapet CHC.
I en av de foreløpige rapportene som kom i juni 2016, slo Havarikommisjonen fast at måten feilen utviklet seg på i ulykkeshelikopteret, tydet på at de eksisterende metodene for å gi forvarsel før et sammenbrudd ikke var tilstrekkelige.
Havarikommisjonen trodde at sprekken utviklet seg under materialets overflate uten at det avga partikler store nok til at systemer eller mennesker kunne bli varslet om et forestående sammenbrudd.
Havarikommisjonen slo også fast at ingenting indikerte at detektorene på ulykkeshelikopteret hadde sviktet eller at prosedyrer for inspeksjoner og sjekk før flyving ikke ble fulgt.
Den endelige granskingsrapporten til Havarikommisjonens kom 5. juli 2018. Denne forholdt seg til konklusjonene i de tidligere rapportene om at årsaken dreide seg om tretthetsbrudd i tannhjulet på girkassen. I den endelige rapporten la Havarikommisjonen fram at tretthetsbruddet skyldtes at en metallpartikkel hadde kommet inn i giret og laget en sprekk. Sprekken utviklet seg senere til et brudd.
I den endelige rapporten kom også Havarikommisjonen med kritikk og påpekte at Airbus og de europeiske luftfartmyndighetene, EASA, kunne rettet opp feil etter en lignende ulykke utenfor Skottland i 2009.
Under framleggingen av rapporten uttalte også Havarikommisjonene at slik girboksen var konstruert i denne helikoptertypen, kunne en lignende ulykke skje igjen.
Havarikommisjonen kom med 12 anbefalinger til bedring av helikoptersikkerheten da kommisjonen la fram sin endelige granskingsrapport fra Turøy-ulykken. Mye var rettet mot EASA, Airbus og deres underleverandører.
Blant anbefalingene var at Airbus bør revurdere designet på girboksen på helikoptertypen og at EASA bør endre godkjenningskravene.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.