Tupperware. Av . Begrenset gjenbruk

Tupperware

Tupperware Brands Corporation er en amerikansk produsent og distributør av kjøkkenutstyr i plast, som blant annet er kjent for sine lufttette beholdere og matbokser.
Tupperware
Av .

Artikkelstart

Tupperware Brands Corporation er en amerikansk produsent og distributør av kjøkkenutstyr i plast, som blant annet er kjent for sine lufttette beholdere og matbokser. Tupperware ble grunnlagt i 1946 av Earl Tupper. Varemerket Tupperware er så anerkjent at det på folkemunne kan betegne lufttette beholdere uansett merke.

Faktaboks

Etymologi

etter grunnleggeren Earl Tupper (1907–1983)

Også kjent som

Tupperware Brands Corporation

I 2019 hadde Tupperware Brands Corporation en omsetning på omtrent 1,79 milliarder dollar og rundt 550 000 aktive selgere globalt. Hovedkvarteret ligger i Orlando i Florida, USA.

Forretningsmodell

Mesteparten av Tupperwares verdensomspennende salg er via direktesalg. Bildet viser et såkalt Tupperware Homeparty i Norge på 2000-tallet.
Av /Samfoto/NTB.

Mesteparten av Tupperwares verdensomspennende salg er via direktesalg. Selskapet har siden oppstarten basert seg på såkalte «home parties», hvor selgerne er verter for sosiale arrangementer, gjerne i eget hjem, og promoterer og selger Tupperware-produkter til venner og kjente, samt rekrutterer nye selgere. Selskapet har siden utvidet for å huse flere varemerker, og også selge gjennom butikkjeder og større distributører, samt på internett.

Historikk

Den amerikanske kjemiingeniøren Earl Tupper utviklet og patenterte plastboksene i 1940-årene. Direktesalget startet omkring 1950 og ble raskt en suksess. Selskapet startet sin internasjonale virksomhet fra 1960, og ved begynnelsen av 2000-årene var Tupperware engasjert i cirka 100 land med nesten 2 millioner selgere og hadde 80 prosent av sin omsetning utenfor USA.

I perioden 1958–1996 var Tupperware eid av andre selskaper (i 1986–1996 av utstyrskonsernet Premark International).

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg