Med sin sentrale beliggenhet i landsdelen og landet er Trondheim et naturlig kommunikasjonsknutepunkt til distriktene omkring, resten av landsdelen og andre deler av landet. Trondheim sentralstasjon er krumtappen i kommunikasjonene inn og ut av Trondheim.

Sørover fra byen går E6 over Dovre til Oslo, alternativt Rv.3 fra Ulsberg via Østerdalen til Oslo. Fra E6 ved Klett tar E39 av vestover langs Trondheimsfjorden til Orkladal og videre til Møre og Romsdal og Vestlandet. Ved Støren tar Rv. 30 av opp Gauldalen til Røros og videre nedover til Tynset og Østerdalen. Nordover går E 6 gjennom Nord-Trøndelag til Nord-Norge. I Stjørdal ligger Trondheim lufthavn, Værnes, 32 km øst for Trondheim. Her tar også E14 av over Meråker og Storlien til Sverige.

Over Trondheimsfjorden går bilferge mellom Flakk og Rørvik på Fosen, og hurtigbåt mellom Brattøra og Vanvikan. Begge samband knytter Fosenhalvøya til Trondheim med en overfartstid på 25 minutter. Fra terminalen på Brattøra går også Kystekspressen via Ørland og Hitra til KristiansundHurtigruten mellom Bergen og Kirkenes møtes hver formiddag i Trondheim. 

Trondheim er et jernbaneknutepunkt med Dovrebanen og Rørosbanen sørover til Østlandet og Nordlandsbanen nordover til Bodø. Fra Nordlandsbanen tar Meråkerbanen av ved Hell i Stjørdal og går over til Sverige. En ytterligere styrking av jernbanens stilling er vedtatt, med blant annet elektrifisering av strekningene fra Trondheim til Steinkjer og Storlien og dobbeltspor mellom Trondheim og Værnes. Trondheim sentralstasjon på Brattøra er utviklet til et sentralt knutepunkt både for jernbane, regionbusser og hurtigbåter, og med relativt kort vei også til Hurtigrute- og cruiseskipskaia.

Byen og distriktene omkring har et godt utbygd bussnett. Ansvarlig for bussdriften er selskapet AtB, som er heleid av fylkeskommunen. AtB står for både planlegging, bestilling og markedsføring av all offentlig kollektivtrafikk i Trondheim og Sør-Trøndelag etter anbudsprinsippet

Forstadsbanen Gråkallbanen, som trafikkerer strekningen over Byåsen fra St.Olavs gate til Lian, ble nedlagt sammen med øvrige sporveislinjer i 1988, men er fra 1990 igjen på sporet, som Trondheims eneste trikkelinje. Ferjesambandet Flakk-Rørvik er siden 1. januar 2011 drevet av selskapet Fjord1. For tiden (2012) er det Nettbuss, Tide og TrønderBilene som er bussoperatører på vegne av AtB.

Trondheim havn

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

15. januar 2016 skrev Bjørn Braa

Når startet NSB ruten til Storlien?

16. januar 2016 svarte Knut A Rosvold

I følge artikkelen om Meråkerbanen (her i SNL) stod banen ferdig i 1881. NSB har jo eksistert (med det navnet) siden begynnelsen på 1880-årene, så jeg antar at det var NSB som kjørte på Meråkerbanen helt fra starten.

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.