Trondheim sentralstasjon i 2016. En bru (Sjøgangen) over perrongene tar de reisende over til havna med bl.a. hurtigbåt- og cruisekaia. Busstasjonen skimtes til høyre i bildet.
.
Lisens: CC BY SA 3.0
Gråkallbanen
Gråkallbanen er byens eneste gjenværende trikkelinje. Den trafikkerer strekningen mellom sentrum og Byåsen.
Gråkallbanen
Lisens: CC BY NC SA 3.0
Trondheimsfjord 1
Hurtigbåtene er et viktig rutesamband med Fosen, Hitra og Kristiansund.
Av /Trondheim havn.
Lisens: CC BY 2.0

Med sin sentrale beliggenhet i landsdelen og landet er Trondheim et naturlig kommunikasjonsknutepunkt til distriktene omkring, resten av landsdelen og andre deler av landet. Trondheim sentralstasjon er krumtappen i kommunikasjonene inn og ut av Trondheim, mens de fleste bybussene har området omkring Prinsen-krysset i sentrum som utgangspunkt.

Sørover fra byen går E6 over Dovre til Oslo, alternativt riksvei 3 fra Ulsberg via Østerdalen til Oslo. Fra E6 ved Klett (Klettkrysset) sør for Trondheim tar E39 av vestover langs Trondheimsfjorden til Orkland og videre til Møre og Romsdal, Vestland, Rogaland, Agder og ender i Kristiansand. Ved Støren tar fylkesvei 30 av opp Gauldalen til Røros og videre nedover til Tynset og Østerdalen. Nordover går E6 gjennom nordre deler an Trøndelag til Nord-Norge. I Stjørdal ligger Trondheim lufthavn, Værnes, 32 kilometer øst for Trondheim. Her tar også E14 av over Meråker og Storlien til Sverige.

Over Trondheimsfjorden går bilferge mellom Flakk og Rørvik på Fosen, og hurtigbåt mellom Brattøra og Vanvikan. Begge samband knytter Fosenhalvøya til Trondheim med en overfartstid på 25 minutter. Fra hurtigbåtterminalen på Brattøra går også Kystekspressen via Ørland og Hitra til Kristiansund. Hurtigruten mellom Bergen og Kirkenes anløper Trondheim hver formiddag. Havneområdet er forbundet med Sentralstasjonen med brua Sjøgangen, som går over jernbanens perronger og spor.

Trondheim er et jernbaneknutepunkt med Dovrebanen og Rørosbanen sørover til Østlandet og Nordlandsbanen nordover til Bodø. Fra Nordlandsbanen tar Meråkerbanen av ved Hell i Stjørdal og går over til Sverige. En ytterligere styrking av jernbanens stilling er vedtatt, med blant annet elektrifisering av strekningene fra Trondheim til Steinkjer og Storlien og dobbeltspor mellom Trondheim og Værnes. Trondheim sentralstasjon på Brattøra er utviklet til et sentralt knutepunkt både for jernbane, regionbusser og hurtigbåter, og med relativt kort vei også til alle kommunikasjoner. Det tar omkring 4 minutter å gå til fots fra Trondheim Sentralstasjon til hurtigbåtene, 8 minutter til cruiseskipene og 15 minutter til Hurtigruten (Pir I).

Byen og distriktene omkring har et godt utbygd bussnett. Ansvarlig for bussdriften er selskapet AtB, som er heleid av fylkeskommunen. AtB står for både planlegging, bestilling og markedsføring av all offentlig kollektivtrafikk i Trondheim og store deler av Trøndelag etter anbudsprinsippet.

Forstadsbanen Gråkallbanen, som trafikkerer strekningen over Byåsen fra St. Olavs gate til Lian, ble nedlagt sammen med øvrige sporveislinjer i 1988, men er fra 1990 igjen på sporet, som Trondheims eneste trikkelinje. I stedet for trikk har kommunen anskaffet metrobusser som trafikkerer tre av de tyngste busslinjene i byen. Disse er drevet dels elektrisk (batterier), dels med biodiesel. Ferjesambandet Flakk-Rørvik er siden 1. januar 2019 drevet av selskapet FosenNamsos Sjø AS (datterselskap av Torghatten ASA), mens Vy og Tide og Boreal er bussoperatører på vegne av AtB.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer (2)

skrev Bjoern Braa

Når startet NSB ruten til Storlien?

svarte Knut A. Rosvold

I følge artikkelen om Meråkerbanen (her i SNL) stod banen ferdig i 1881. NSB har jo eksistert (med det navnet) siden begynnelsen på 1880-årene, så jeg antar at det var NSB som kjørte på Meråkerbanen helt fra starten.

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg