Boeing 737 BBJ fra Privat Air med Toyota som brukes som flytårn
Boeing 737 BBJ fra Privat Air med Toyota som brukes som flytårn
Av .

Troll Airfield er en flystripe i Antarktis som fungerer som forsyningsflyplass for Norsk Polarinstitutts forskningsstasjon Troll, i Dronning Maud Land. Den er lokalisert på isen, cirka sju kilometer fra forskningsstasjonen, og er eid og drevet av Norsk Polarinstitutt.

Rullebanen måler 3 000 meter i lengde og kan ta ned store passasjerfly, som for eksempel Boeing 737, Boeing 757, Airbus A319 og transportfly, som for eksempel Hercules C-130 og Ilyushin 76.

Flyplassen betjener også lokaltrafikk til andre forskningsstasjoner, og denne trafikken foregår med mindre fly, så som Basler BT-67 eller Twin Otter . Også helikopter blir brukt, for eksempel av typen Bell 412.

Historie

Boeing 737 BBJ på Troll Airfield fra SAS / Privat Air –  Det såkalte Houston flyet, som fløy Bergen – Houston i en periode
Boeing 737 BBJ på Troll Airfield fra SAS / Privat Air – Det såkalte Houston flyet, som fløy Bergen – Houston i en periode
Av .

Forskningsstasjonen Troll åpnet i 1990, og under planleggingen ble det bestemt at stasjonen skulle plasseres på et slikt sted at den hadde mulighet til helårsdrift, gjennom en lokal flystripe. Stasjonen ble lagt på Jutulsessen, som var nær et område med blåis, som kunne benyttes til rullebanen.

Inntil flyplassen ble etablert, måtte alle forsyninger sendes inn med skip, eller via flyplassen til den Russiske basen Novolazarevskaya.

På slutten av 1990-tallet tok Norsk Polarinstitutt et initiativ for å etablere DROMLAN (Dronning Maud Land Air Network) i samarbeid med elleve andre land som driver forskning i Dronning Maud Land. For å bygge en permanent flyplass på Troll, kjøpte Norsk Polarinstitutt inn maskinpark som kunne ivareta etablering og drift. I løpet av 2002 var det ryddet og klargjort en rullebane på totalt 2 500 meter. Arbeidet inkluderte fjerning av overflatefjell og fylling av is-sprekker. Når flyplassen i 2005 ble åpnet av Dronning Sonja, var det flyttet totalt 70 000 kubikkmeter med snø og is.

Med åpningen i 2005 ble flyplassen et sentrum for forsyninger til de ulike forskningsstasjonene i Antarktis, organisert gjennom samarbeidsforumet DROMLAN. Hensikten var å skape et knutepunkt for interkontinental flygning på helårsbasis, som sikret forsyninger til de ulike stasjonene.

Normalt er Cape Town International Airport utgangspunkt for siste strekning som flys inn til Troll Airfield. Det er ikke etablert instrumentlandingssystem (ILS), så man må fly etter visuelle flyregler (VFR).

Det er ingen faste bygninger tilknyttet flyplassen, alt er containerbasert. Det er forskningsstasjonen Troll som besørger kommunikasjon og ivaretar brann- og redningstjeneste, samt tilbyr drivstoff (Jet A-1). Blir man værfast, tilbys også overnatting.

Værforhold

Årlig gjennomsnittstemperatur ved flyplassen er –25 grader celsius, og det er målt vindstyrke opp til 90 meter per sekund. Om sommeren kan temperaturen komme opp mot 0 grader, mens om vinteren kan det forekomme temperaturer på rundt –50 grader. Flyplassen ligger omtrent 1257 meter over havet.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg