Forskningsstasjonen Troll åpnet i 1990, og under planleggingen ble det bestemt at stasjonen skulle plasseres på et slikt sted at den hadde mulighet til helårsdrift, gjennom en lokal flystripe. Stasjonen ble lagt på Jutulsessen, som var nær et område med blåis, som kunne benyttes til rullebanen.
Inntil flyplassen ble etablert, måtte alle forsyninger sendes inn med skip, eller via flyplassen til den Russiske basen Novolazarevskaya.
På slutten av 1990-tallet tok Norsk Polarinstitutt et initiativ for å etablere DROMLAN (Dronning Maud Land Air Network) i samarbeid med elleve andre land som driver forskning i Dronning Maud Land. For å bygge en permanent flyplass på Troll, kjøpte Norsk Polarinstitutt inn maskinpark som kunne ivareta etablering og drift. I løpet av 2002 var det ryddet og klargjort en rullebane på totalt 2 500 meter. Arbeidet inkluderte fjerning av overflatefjell og fylling av is-sprekker. Når flyplassen i 2005 ble åpnet av Dronning Sonja, var det flyttet totalt 70 000 kubikkmeter med snø og is.
Med åpningen i 2005 ble flyplassen et sentrum for forsyninger til de ulike forskningsstasjonene i Antarktis, organisert gjennom samarbeidsforumet DROMLAN. Hensikten var å skape et knutepunkt for interkontinental flygning på helårsbasis, som sikret forsyninger til de ulike stasjonene.
Normalt er Cape Town International Airport utgangspunkt for siste strekning som flys inn til Troll Airfield. Det er ikke etablert instrumentlandingssystem (ILS), så man må fly etter visuelle flyregler (VFR).
Det er ingen faste bygninger tilknyttet flyplassen, alt er containerbasert. Det er forskningsstasjonen Troll som besørger kommunikasjon og ivaretar brann- og redningstjeneste, samt tilbyr drivstoff (Jet A-1). Blir man værfast, tilbys også overnatting.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.