Triztan Vindtorn, norsk lyriker. Debuterte i 1970 med Sentrifuge og markerte seg tidlig som en av de mest billedrike og fantasifulle diktere i moderne norsk lyrikk med sine viltre ordspill og neologismer. Han var særlig påvirket av surrealisme og pop-art. Av tidligere samlinger kan nevnes Froskemannskoret (1974), Versjoner i feberpels (1975) og Hamrende vaffelhjerter (1978). En mørkere tone kommer inn med «vanviddets kvintett» – Huset gråt mye som barn (1979), Trafikklys for elver (1980), I vingenes fotspor (1981), Vi pusser tankens briller (1982) og Vokt dem for huden! (1983) – men billedrikdommen er den samme.

Mer neddempet er Det nedbrente luftslott (1988) og Til deg som søv bort dine draumar (1990). I «Kina-suiten» (Vindblomster fra den innerste esken 1991; Hvit hegre over silkeveien 1992) veksles det mellom gjendiktninger av kinesiske poeter og egne dikt som speiler kulturkollisjonen mellom øst og vest. I Som sunket i orda (1993) og Dannebrog i mitt langbente hjerte (1994) gjenopptar Vindtorn sitt surrealistiske billedspråk fra 1970-årene. Hodet er den eneste trekronen som vokser inn i himmelen (1998, illustrert av Hannah W. Knudsen) inneholder fem langdikt, alle om kjærlighet. Paradisets diktatur (2001) er en bok fra Cuba, her er den poetiske teksten blitt til gjennom lange opphold.

Dikt i utvalg med tittelen På fantasiens barrikader kom i 2002, etterfulgt av samlingene Å skjøte en regnbue (2003), Skriften bak speilet (2005), Slik trær føder barn/Baksideportretter (2006), Jeg kan høre din hånd synge (2007) og Sirkus for usynlige elefanter (2008).

På 80-tallet var Triztan Vindtorn med i den poetiske aksjonsgruppen Stuntpoetene sammen med Torgeir Rebolledo Pedersen, Karin Moe, Arne Ruste, Thorvald Steen, Erling Kittelsen, Jón Sveinbjørn Jónsson og Thor Sørheim.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.