Transport av farlig gods reguleres gjennom et internasjonalt regelverk og Forskrift om landtransport av farlig gods. Både godset og transportenhetene skal merkes etter dette regelverket, som også gjelder i hele EØS-området inkludert Norge.
Transportører fra EØS-området kan transportere farlig gods fritt i andre medlemsland dersom de overholder bestemmelsene i ADR-avtalen. Norge har i tillegg noen særbestemmelser som er innarbeidet i forskrift om landtransport av farlig gods med veiledning.
Statens vegvesen godkjenner kjøretøy for transport av farlig gods. Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) har ansvar for forskriften og kontroll av sikkerhetsrådgivere.
Bedrifter som håndterer farlig gods skal ha utpekt en sikkerhetsrådgiver med nødvendig kompetanse, blant annet eksamen for sikkerhetsrådgivere og gyldig kompetansebevis. Alle virksomheter som klassifiserer, pakker, fyller, laster, sender, mottar for transport, formidler transport, transporterer, losser eller på annen måte kommer i befatning med transport av farlig gods på veg og jernbane, skal utpeke en slik sikkerhetsrådgiver.
Sertifiserte sikkerhetsrådgivere utdannes i regi av Norsk Brannvernforening på vegne av DSB. Virksomheter med transport av farlig gods eller/og emballering, lasting, fylling eller lossing av farlig gods, må ha en sikkerhetsrådgiver med ansvar for å forebygge risiko for personer, materielle verdier og miljøet. Skriftlig eksamen skjer hos Norsk brannvernforening.
ADR-avtalen revideres hvert andre år og gjelder i alle EU-land, og er gjennom en EU-godkjenning rettsgyldig. Flere andre stater har sluttet seg til avtalen, blant annet Marokko, Tunisia og enkelte sentralasiatiske stater. Avtalen ble vedtatt i Genève i 1957, men trådte ikke i kraft før slutten av januar 1968.
Det tilsvarende regelverket for jernbane er RID (Det internasjonale reglement for transport av farlig gods på jernbane). ICAO (den internasjonale organisasjonen for sivil luftfart) lager regler for luftfart og IMO (FNs organ for internasjonal sjøtransport) lager regler for sjøfarten.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.