Høydemålere i fly er i stor grad basert på trykk. Trykket avtar med høyden, og ved å kjenne til trykket i havnivå (QNH), kan man regne ut hvor høyt oppe man er, ved å bruke ligningen for hydrostatisk trykk.
Ved langdistanseflyvning kan det være katastrofalt å bruke det lokale lufttrykket ved flyplasen man tok av fra som referanse. To fly som kommer fra ulike flyplasser, med ulik QNH, risikerer da å kollidere, fordi de er i samme høyde uten å vite det. Å innhente løpende informasjon om et stadig skiftende bakketrykk ville være en nesten umulig oppgave.
For å løse dette har man bestemt at over en viss høyde skal alle fly bruke den internasjonale standardatmosfæren (ISA) som referanse. Da er standard trykk i havnivå 1013,25 hektopascal (hPa), og alle som leser av for eksempel 650 hPa på sin høydemåler, vil være i samme høyde.
I standardatmosfæren ligger for eksempel flaten der lufttrykket er 840 hPa i en høyde på omtrent 5000 fot (FT). Dette kalles flygenivå 50 (FL050).
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.