Tracey Emin er en britisk kunstner som benytter et bredt spekter teknikker og uttrykk, fra tegning og maleri til installasjon, skulptur, tekstil, fotografi, film og tekstarbeider i neon. Hun har vært en av Storbritannias mest omtalte og kontroversielle kunstnere siden 1990-årene, kjent for personlige og utleverende arbeider.
Blant Emins mest kjente arbeider er Everyone I Have Ever Slept With 1963–1995 fra 1997 og My Bed fra 1998. Førstnevnte var en applikasjonssøm hvor et telt utgjorde underlaget for påsydde tekstildeler med navnene på alle Emin noensinne hadde delt seng med, fra elskere til familiemedlemmer og hennes egne aborterte barn. Verket ble ødelagt i brann i 2004.
My Bed består av Emins uoppredde seng, med tilhørende etterlatenskaper etter diverse kroppslige og seksuelle aktiviteter. Verket ble først vist på Turner Prize-utstillingen i 1999, og ble raskt et referanseverk i nyere britisk kunsthistorie. My Bed ble solgt på auksjon i juli 2014 for over to og en halv millioner britiske pund.
Everyone I Have Ever Slept With 1963–1995 og My Bed befestet Emins status som en enfant terrible i britisk kunstliv, og som en av de sentrale kunstnerne blant den såkalte YBA-generasjonen («Young British Artists») i 1990-årene.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.