Tracey Emin og hennes bronseskulptur «I Lay Here for You», 2019 av /Reuters/Scanpix. Begrenset gjenbruk

Tracey Emin

Faktaboks

Tracey Emin
født:
3. juli 1963, Croydon, England
Tracey Emin foran sitt bilde «It was all too Much» i White Cube Gallery, London, 2019.
Av /Reuters/Scanpix.

Tracey Emin er en britisk kunstner som benytter et bredt spekter teknikker og uttrykk, fra tegning og maleri til installasjon, skulptur, tekstil, fotografi, film og tekstarbeider i neon. Hun har vært en av Storbritannias mest omtalte og kontroversielle kunstnere siden 1990-årene, kjent for personlige og utleverende arbeider.

Blant Emins mest kjente arbeider er Everyone I Have Ever Slept With 1963–1995 fra 1997 og My Bed fra 1998. Førstnevnte var en applikasjonssøm hvor et telt utgjorde underlaget for påsydde tekstildeler med navnene på alle Emin noensinne hadde delt seng med, fra elskere til familiemedlemmer og hennes egne aborterte barn. Verket ble ødelagt i brann i 2004.

My Bed består av Emins uoppredde seng, med tilhørende etterlatenskaper etter diverse kroppslige og seksuelle aktiviteter. Verket ble først vist på Turner Prize-utstillingen i 1999, og ble raskt et referanseverk i nyere britisk kunsthistorie. My Bed ble solgt på auksjon i juli 2014 for over to og en halv millioner britiske pund.

Everyone I Have Ever Slept With 1963–1995 og My Bed befestet Emins status som en enfant terrible i britisk kunstliv, og som en av de sentrale kunstnerne blant den såkalte YBA-generasjonen («Young British Artists») i 1990-årene.

Liv og kunst

Tracey Emin foran installasjonen «My Bed» i forbindelse med auksjonen i 2014, der installasjonen ble solgt for over to og en halv millioner britiske pund.
Av /Reuters/Scanpix.

Emin har en mastergrad i kunst fra Royal College of Art (1987–1989). I 1993 åpnet hun en liten butikk i London, The Shop, sammen med kunstnerkollega Sarah Lucas, hvor de solgte egen kunst. Samme år hadde hun sin første større utstilling, på det anerkjente galleriet White Cube i London.

I 1997 ble Emin kjent for et større publikum da hun opptrådte tydelig beruset på et diskusjonsprogram om Turner-prisen på TV-kanalen Channel 4. I 1999 stilte hun ut My Bed på den samme Turner Prize-utstillingen på museet Tate Britain, der hun var én av fire nominerte kunstnere. Emin var nå et etablert navn i britisk kunst, og ble et naturlig midtpunkt for YBA-generasjonen som i årene rundt årtusenskiftet skapte overskrifter for sin utleverende og sensasjonsdrevne konseptkunst.

I 2007 ble Emin den andre kvinnelige kunstneren til å representere Storbritannia på kunstbiennalen i Venezia, etter Rachel Whiteread i 1997. Samme år ble hun valgt til medlem av Det engelske kunstakademi (Royal Academy of Arts), og i 2011 ble hun sammen med Fiona Rae historiens første kvinnelige professor ved utdanningsdelen av samme institusjon siden den ble grunnlagt i 1768. I 2013 ble hun utnevnt til kommandør av den britiske imperieorden.

Emins kunst er i stor grad basert på hennes egne livserfaringer. Kjærlighet og lengsel, seksualitet og vanskelig oppvekst er gjennomgående temaer.

Emin i Norge

Emin er representert i flere norske privatsamlinger. Astrup Fearnley Museet har applikasjonen Not Too Much to Ask (2004), et quiltet teppe med påskriften «I Want an International Lover That Loves Me More Than the World». I 2005 deltok hun på utstillingen Kyss frosken! Forvandlingens kunstNasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design.

Emin har lenge hatt et forhold til Norge gjennom hennes sterke interesse for Edvard Munchs kunst. I 2018 vant hun konkurransen om utsmykning av uterommet ved det nye Munchmuseet i Bjørvika i Oslo, med en sju meter høy bronseskulptur kalt The Mother til museumsutstikkeren på museets sørside.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg