MV Baru, bulk-/ oljeskip, 82.500 dwt levert 2019
MV Baru, bulk-/oljeskip, 82.500 dwt. levert 2019 som første av typen Cleanbu-skip.

Torvald Klaveness Gruppen er et norsk konsern som ble grunnlagt i 1946 av Torvald Faye Klaveness (1913–1996) som Rederiaksjeselskapet Torvald Klaveness, samtidig med etableringen av det personlige meglerfirmaet Torvald Klaveness. Rederigrupperingen utviklet med årene en allsidig virksomhet innen skipsfart, skipsmegling, eiendomsinvesteringer og aksjer, og i 2011 ble investeringsvirksomheten skilt ut i en selvstendige virksomhet mens shippingvirksomheten fortsatte som Rederiaksjeselskapet Torvald Klaveness.

Historikk

MS Balao, kjøleskip 2.167 grt, levert 1952.
MS Balao, kjøleskip, 2.167 grt. levert 1952
MS Ballenita, kjøleskip 2.693 brt. levert 1957.
MS Ballenita, kjøleskip 2.693 brt. levert 1957 til I/S Freezer (Torvald Klaveness).

Torvald Klaveness var leder for Nortraships linjeavdeling i New York under andre verdenskrig, og en av kontaktene han knyttet i USA førte til en driftsavtale for ti skip tilknyttet det amerikanske rederiet States Marine Corporation i 1947. Bulktransport ble etter hvert rederiets kjerneområde med spesialbygde skip for spesialtrades og samarbeidspartnere verden over, mens meglervirksomheten spesialiserte seg innen kjøleskip, men også tørrbulk, og ble i 1957 reorganisert under navnet AS Klaveness Chartering. Klaveness etablerte en rekke skipsaksjeselskap med AS Torvald Klaveness som disponent, alene og med partnere, blant annet Skibs-AS Akershus i 1947 med Oslorederiet Gørrisen & Co., som senere ble en del av Klaveness-gruppen. I begynnelsen av 1960-årene tok Torvald Klaveness initiativet til opprettelsen av et samarbeidsforetak med tre andre norske rederier i pool-ordningen AS Bulkhandeling, som spesialiserte seg på bulkskip for tørrlast med selvlossingsutstyr.

Eldste sønn Tom Erik Klaveness (1947-) tok over som daglig leder etter sin far i 1982 og var fra 1989 administrerende direktør frem til 2006, da den yngre broren Trond Harald Klaveness (1964-) tok over. I september 2011 overtok Tom Erik Klaveness med familie eiendomsinvesteringer og aksjer og etablerte selskapet Klaveness Marine Holding AS, mens kjernevirksomhetene innen shipping fortsatte under Trond Harald Klaveness og sønners eierskap i Rederiaksjeselskapet Torvald Klaveness (RASTK).

Virksomheten bestod i 2020 av fem ulike aktiviteter og selskaper. Gjennom rederiet Klaveness Combination Carriers ASA disponerte RASTK en flåte på 12 kombinasjonsskip i tillegg til fem under bygging, åtte containerskip ble disponert gjennom Klaveness Container AS, og gjennom operatørselskapet Klaveness Chartering AS og den deleide pool-ordningen Baumarine AS (etablert i 1989) disponerte selskapet om lag 60 tørrbulkskip.

Konsernets omsetning i 2019 var på 284,6 millioner amerikanske dollar og årsresultatet ble én million amerikanske dollar (EBITDA). Trond Harald Klaveness er største aksjonær i Rederiaksjeselskapet Torvald Klaveness og styrets formann.

Kjennetegn

Fargesettingen på skipene i flåten til Torvald Klaveness har forandret seg gjennom årene, men skrogene er nå malt oransje med hvitt overbygg. Skorsteinsmarkeringen har hatt flere varianter, og nå er skorsteinen gitt en lysegul farge med gjengivelse av rederiflagget som blå vimpel med hvit horisontal midtfelt, og med bokstaven K i en rund ball.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Berggreen, Brit, Arne Emil Christensen og Bård Kolltveit (1989). Norsk sjøfart. Dreyer.

Kommentarer (2)

skrev Martin Bould

Rederiet er vel stort og viktig nok til at endringene som har skjedd etter 2014 bør med. Brødrene Tom Erik og Trond Harald delte rederiet i 2. Trond Harald Klaveness tok med seg (enkelt og upresist) den tradisjonelle rederivirksomheten, mens Tom Erik Klaveness beholdt det meste av de landbaserte investeringene i eiendom. Jeg har ikke lenger detaljert kunnskap om rederiet, og kjenner ikke folkene der lenger. Noen bør kunne ta kontakt med de respektive selskapene og få litt mer informasjon?

svarte Stig Arild Pettersen

Hei, Martin - og takk for kommentaren din! Helt enig i at denne skal oppdateres. Vi jobber med å få orden på en del av rederi-stoffet i leksikonet, og har satt denne på lista. Mvh, redaktør Stig Arild.

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg