Torgeir Moan er en norsk sivilingeniør. Han er professor i marin teknologi ved NTNU i Trondheim. Moan har arbeidet innenfor to hovedområder; analyse og design av konstruksjoner som oljeplattformer, skip, vindturbiner, flytebruer og andre marine konstruksjoner generelt og med sikkerhet spesielt.  

Han har vært en viktig drivkraft for å utvikle ingeniørutdannelsen i Norge når det gjelder konstruksjoner i olje- og gassindustrien.  

Moan er en nasjonal og internasjonal kapasitet innen ulykkesrisiko, og har bidratt til bygging av sikrere konstruksjoner på norsk sokkel og andre steder i verden gjennom sitt arbeid for å utvikle norske og internasjonale standarder for de ulike typer konstruksjoner.

Moan sto ansvarlig for de tekniske undersøkelsene og de tekniske delene av granskingen etter Alexander L. Kielland-ulykken i 1980 og fikk stor anerkjennelse for sine beregninger og anbefalinger knyttet til konstruksjonssikkerhet i etterkant av ulykken. Han har også bidratt i undersøkelser av andre marine ulykker i Norge og internasjonalt og  i utvikling av regelverk for Oljedirektoratet  (Petroleumstilsynet),  ISO-, Eurocode- og NORSOK og andre standarder. Han leder Norsk Standards komité for konstruksjonssikkerhet. 

Moen ble utdannet som sivilingeniør i bygg i 1968 og tok sin doktorgrad på bygg ved NTH (nå NTNU) i 1975 og ble professor ved NTNU i 1978.  

Som professor ved NTNU har han arbeidet spesielt med å redusere risikoen for store ulykker. I 2007 ble han rangert som en av landets fem beste teknologiprofessorer. I 2017 var han, basert på oppføringer i forskningsdatabasen Cristin, nummer fem i Norge med flest vitenskapelige publiseringer i de siste 5 år. Han har tilsammen utgitt rundt 700 vitenskapelige  publikasjoner, inkludert en bok, og han har veiledet rundt 80 doktorgradsstudenter som har disputert og mer enn 400 MSc–studenter. Han har vært invitert til å holde 40  nøkkelforedrag på store internasjonale konferanser.

Moan har vært leder for Centre for Ships and Ocean Structures (CeSOS, eller Senter for skip- og havkonstruksjoner) ved NTNU, som hadde som mål å utvikle grunnleggende kunnskap om design og operasjon av skip, plattformer og andre havkonstruksjoner. Senteret ble i 2002 opprettet av Norges forskningsråd som et senter for fremragende forskning. 

Han hadde en bistilling (Keppel professor) ved National University of Singapore i perioden 2002-2007 og er utnevnt til æresprofessorater ved flere ledende kinesiske universiteter siden 2009.

Moan har sittet i redaksjonsrådene for en rekke internasjonale tidsskifter, og arrangert flere internasjonale konferanser. Siden 2001 har han værtredaktør for  tidsskriftet «Marine Structures» som er et av de ledende for marine konstruksjoner.

Moan er valgt inn i de tre norske vitenskapsakademiene og det britiske «Royal  Academy of Engineering», og som «fellow» i flere amerikanske og internasjonale ingeniørorganisasjoner. 1 1998 mottok Moan årets forskerpris fra Statoil for sin allsidige virksomhet innen fagfeltet marin konstruksjonsteknikk. I 2002 ble han innvalgt i «Offshore Energy Hall of Fame» i Houston. I 2006  ble han tildelt Petroleumstilsynets helse-, miljø- og sikkerhetsprissikkerhetspris, «The PSA Award», spesielt for sitt bidrag til å redusere risikoen for storulykker.

Moan har også mottatt en rekke internasjonale priser for sine bidrag innen marinteknisk forskning. I 2014 ble han æresdoktor ved Aalto-universitetet i Finland.

  • Moan, T. Amdahl, J. Wang, X. and Spencer, J., “Risk Analysis of FPSO, with particular emphasis on collisions”, SNAME, Trans., Vol. 110, 2002,  307-339.
  • Moan, T. “Reliability-based management of inspection, maintenance and repair of offshore structures”. Structure and Infrastructure Engineering. Vol.1, No.1, 2005,  33-62.
  • Moan, T., Shu, Z., Wu, M.K. and Amlashi, H. “Comparative reliability study of ships types by accounting for the effect of ship operations”. Paper  D.07. Annual Meeting (SMTC & E), SNAME, Houston,  2006 
  • Taghipour, R., Perez, T. and Moan, T. “Hybrid frequency-time domain models for dynamic response analysis of marine structures”. Ocean Engineering, 2008, Vol. 35, No. 7, 685-705.
  • Moan, T. Development of accidental collapse limit state criteria for offshore structures. Structural Safety, 2009, Vol. 31, No. 2, 124-135.
  • Næss, A. and Moan, T. “Stochastic Dynamics of Marine Structures” Cambridge University Press, September 2012.
  • Bachynski, E.E. and Moan, T. Design Considerations for Tension Leg Platform Wind Turbines. Marine Structures. 2012; 29 (1): 89-114. 

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.