Motivene hos Sandberg er gjenkjennbare, og det er også gjerne uttrykket. En noe grovkornet svart hvitt film (400 ASA) og en smule hard fremkalling og kopiering på matt baryttpapir resulterte i en røff fotografisk gjengivelse der stofflighet, form og sanselighet går opp i en høyere enhet. Han arbeidet alltid med én type film og én type framkallervæske, og kopierte bildene på matt papir. Bare ved enkelte anledninger brukte han digitale metoder. Tro til den modernistiske tradisjonen, med dyrking av medienes spesifikke egenskaper, framstår bildene som estetisk sofistikerte, men også som en dønn ærlig og «sann» framstilling av det fotograferte. Det «rendyrkede» fotografiet, straight photography, viste hele negativet og unngikk dramatiske effekter i mørkerommet. Sandberg jobbet konsekvent med disse holdningene gjennom hele sitt virke.
Musikk var ekstremt viktig for Tom Sandberg. Tidlig i karrieren hadde han samarbeidsprosjekter med musikere og tok også oppdrag for musikkbladet Ballade. Her utviklet han et eget fotografisk språk i sine nære portretter av kjente personer. Flatene, porene og linjene ble til landskap i ansiktene. Det taktile slo mot betrakteren. Totalt usminket, men fulle av respekt og menneskelighet. Fotografiene av den polsk-norske nyveiv-musikeren og kunstneren Andrej Nebb (Holy Toy og De Press), den eksperimentelle amerikanske komponisten og teoretikeren John Cage og den gresk-franske komponisten Iannis Xenakis er bare tre av bildene som har etset seg inn i den kollektive hukommelsen.
Reflekser og spor i asfalt var motiver som overrasket og gjorde inntrykk, nyskapende og med en sterk visuell slagkraft. De enormt store formatene han laget kopier i, kan leses som refleksjoner over det fotografiske mediet selv; over fotografiets karakter og vesen. I spennet mellom lys og mørke skildret han eksempelvis fly på bakken, kvinnelig akt, skyer, folk i forbifarten på gata, landskap i by og natur, sigarettrøyk i oppløsning, og – ikke minst – sanselige og personlige bilder av datteren Marie. Et kjennetegn ved menneskene i bildene er at de enten er intenst fysisk til stede, eller studert i det de vender seg bort fra kameraet. Det poetiske og melankolske bildespråket gir en følelse av nærvær gjennom fravær; en sårbarhet og tristesse over tiden og øyeblikket som ikke lenger er, men som var.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.