Tibet, treskurd

Rødt, blått, gult og gull har vært tradisjonelle farger til veggdekorasjoner og malt treskurd i tibetanske bolighus, klostre og borger. Bildet er hentet fra papirleksikonet Store norske leksikon, utgitt 2005-2007.

Av /NTB Scanpix ※.

Tibetansk kunst har indiske og kinesiske forbilder, men har i århundrenes løp fått et eget, karakteristisk preg. Statuetter i bronse (utført i cire perdue-metoden) er typiske, samt malerier (såkalte tanka) av religiøse motiver på lerret, innrammet i brokade. Monumentale statuer (opptil flere etasjer høye) blir fremstilt i leire eller metall og forgylles. Det finnes flere stilarter (sentraltibetansk, østtibetansk med flere). Rikt dekorerte ritualgjenstander og musikkinstrumenter i metall vitner om tibetanernes dyktighet som sølvsmeder; det samme gjør dagliglivets bruksgjenstander – belter, kniver, tekanner og så videre. Som treskjærere har de særlig utmerket seg i fremstillingen av trykkplater (med ubevegelige typer) til trykking av hellige bøker. Også teppeveving er et viktig kunsthåndverk.

Arkitekturen har et markert særpreg, karakterisert ved svakt skrånende, massive steinvegger og flate tak. Taket bæres oppe av ofte rikt utskårne og bemalte trepilarer. Dette gjelder både bolighus og de tallrike borgene (dzong) og klostre (gönpa) som preger landskapet. Pagodelignende templer (chörten), for eksempel i Gyangtse, er ofte praktfullt utsmykket med fresker. Den tibetanske arkitekturens mesterverk er utvilsomt Potala-slottet i Lhasa, som i sin nåværende form stammer fra 1600-tallet.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg