Tibet-jernbanen, kinesisk jernbane fra hovedstaden Xining i Qinghai-provinsen i Kina til Lhasa i Tibet, en strekning på 1956 km. Banen åpnet for prøvekjøring i 2006, og ble offisielt åpnet for regulær passasjertrafikk av partisjef Hu Jintao 1. juli 2007. Banen har blitt sammenliknet med andre kinesiske gigantprosjekter som Den kinesiske mur og Tre kløfter-demningen.

Den nyeste delen, fra Golmud til Lhasa, er på 1442 km og går gjennom Kunlun- og Tanggula-fjellene. Jernbanen omfatter verdens høyest beliggende jernbanestrekning, ca. 960 km av den ligger på over 4000 moh., og banens høyeste punkt (i Tanggula-passet) ligger 5072 moh., mer enn 200 m høyere enn den peruanske Andesbanens høyeste punkt. Tanggula-stasjonen ligger på 5068 moh. og er verdens høyest beliggende jernbanestasjon. Banen har 675 broer med en samlet lengde på 160 km, og den lengste tunnelen, Yangbaijing-tunnelen er på 3345 m.

Cirka 550 km av banelegemet er lagt på permafrostjord. I permafrostområdet ligger Fenghuoshan-tunnelen, 4905 moh. og den 1686 m lange Kunlun-tunnelen. På grunn av den store høyden over havet har vognene ekstra oksygenforsyning, og oksygenmasker under setene; alle togene har med medisinsk personell.

Togenes trekkraft er General Electric dieselelektriske lokomotiver produsert i Pennsylvania, USA. Togenes høyeste hastighet er 120 km/h, 100 km/h i permafrostområdene.

Reisen fra Beijing til Lhasa, en strekning på 4064 km, tar cirka 48 timer, Golmud–Lhasa cirka 12 timer.

Strekningen Xining–Golmud åpnet i 1984, og arbeidet med forlengelsen av banen fra Golmud til Lhasa startet i 2001. I 2005 var banen ferdig bygd. Det tok åtte måneder med testing av materiell, signaler og sikringsanlegg før banen kunne åpnes for prøvetrafikk. Totalkostnadene anslås til 3,68 milliarder USD.

Siden deler av banen er bygget på permafrost, har temperaturstigninger i området på grunn av klimaendringer ført til at banelegemet enkelte steder har forskjøvet seg. Deler av banen må derfor bygges på nytt for å unngå disse problemene.

Banen har blitt kritisert blant annet for å åpne for uheldig utvinning av Tibets naturressurser som kull, jern og byggematerialer, å styrke det kinesiske kommunistpartiets kontroll over Tibet, og å svekke Tibets særegne kultur.

Det planlegges å forlenge banen videre til Nepals hovedstad Katmandu. Inderne er på sin side ikke så glade for dette initiativet, og har som mottrekk begynt å planlegge en forbindelse til Kathmandu fra India.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.