Delen fra Golmud til Lhasa, er på 1442 kilometer og går gjennom Kunlun- og Tanggula-fjellene. Jernbanen omfatter verdens høyest beliggende jernbanestrekning, cirka 960 kilometer av den ligger på over 4000 meter over havet, og banens høyeste punkt (i Tanggula-passet) ligger 5072 meter over havet, mer enn 200 meter høyere enn den peruanske Andesbanens høyeste punkt. Tanggula-stasjonen ligger på 5068 meter over havet og er verdens høyest beliggende jernbanestasjon. Banen har 675 broer med en samlet lengde på 160 kilometer, og den lengste tunnelen, Yangbaijing-tunnelen er på 3345 meter.
Cirka 550 kilometer av banelegemet er lagt på permafrostjord. I permafrostområdet ligger Fenghuoshan-tunnelen, 4905 meter over havet og den 1686 meter lange Kunlun-tunnelen. På grunn av den store høyden over havet har vognene ekstra oksygenforsyning, og oksygenmasker under setene; alle togene har med medisinsk personell.
Togenes trekkraft er General Electric dieselelektriske lokomotiver produsert i Pennsylvania, USA. Togenes høyeste hastighet er 120 kilometer i timen, 100 kilometer i timen i permafrostområdene. Reisen fra Beijing til Lhasa, en strekning på 4064 kilometer, tar cirka 48 timer, Golmud–Lhasa cirka 12 timer.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.