Den nyeste delen, fra Golmud til Lhasa, er på 1442 km og går gjennom Kunlun- og Tanggula-fjellene. Jernbanen omfatter verdens høyest beliggende jernbanestrekning, ca. 960 km av den ligger på over 4000 moh., og banens høyeste punkt (i Tanggula-passet) ligger 5072 moh., mer enn 200 m høyere enn den peruanske Andesbanens høyeste punkt. Tanggula-stasjonen ligger på 5068 moh. og er verdens høyest beliggende jernbanestasjon. Banen har 675 broer med en samlet lengde på 160 km, og den lengste tunnelen, Yangbaijing-tunnelen er på 3345 m.
Cirka 550 km av banelegemet er lagt på permafrostjord. I permafrostområdet ligger Fenghuoshan-tunnelen, 4905 moh. og den 1686 m lange Kunlun-tunnelen. På grunn av den store høyden over havet har vognene ekstra oksygenforsyning, og oksygenmasker under setene; alle togene har med medisinsk personell.
Togenes trekkraft er General Electric dieselelektriske lokomotiver produsert i Pennsylvania, USA. Togenes høyeste hastighet er 120 km/h, 100 km/h i permafrostområdene.
Reisen fra Beijing til Lhasa, en strekning på 4064 km, tar cirka 48 timer, Golmud–Lhasa cirka 12 timer.
Kommentarer
Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.
Du må være logget inn for å kommentere.