Tibet-jernbanen, også kalt Quing-shi banen, kinesisk jernbane fra hovedstaden Xining i Qinghai-provinsen i Kina til Lhasa i Tibet, en strekning på 1956 kilometer. Banen åpnet for prøvekjøring i 2006, og ble offisielt åpnet for regulær passasjertrafikk 1. juli 2007. Banen er blitt sammenliknet med andre kinesiske gigantprosjekter som Den kinesiske mur og Tre kløfter-demningen.

Faktaboks

Også kjent som
Qinghai-Tibet-jernbanen

Trasé og beliggenhet

Delen fra Golmud til Lhasa, er på 1442 kilometer og går gjennom Kunlun- og Tanggula-fjellene. Jernbanen omfatter verdens høyest beliggende jernbanestrekning, cirka 960 kilometer av den ligger på over 4000 meter over havet, og banens høyeste punkt (i Tanggula-passet) ligger 5072 meter over havet, mer enn 200 meter høyere enn den peruanske Andesbanens høyeste punkt. Tanggula-stasjonen ligger på 5068 meter over havet og er verdens høyest beliggende jernbanestasjon. Banen har 675 broer med en samlet lengde på 160 kilometer, og den lengste tunnelen, Yangbaijing-tunnelen er på 3345 meter.

Cirka 550 kilometer av banelegemet er lagt på permafrostjord. I permafrostområdet ligger Fenghuoshan-tunnelen, 4905 meter over havet og den 1686 meter lange Kunlun-tunnelen. På grunn av den store høyden over havet har vognene ekstra oksygenforsyning, og oksygenmasker under setene; alle togene har med medisinsk personell.

Togenes trekkraft er General Electric dieselelektriske lokomotiver produsert i Pennsylvania, USA. Togenes høyeste hastighet er 120 kilometer i timen, 100 kilometer i timen i permafrostområdene. Reisen fra Beijing til Lhasa, en strekning på 4064 kilometer, tar cirka 48 timer, Golmud–Lhasa cirka 12 timer.

Utbygging

Strekningen Xining–Golmud åpnet i 1984, og arbeidet med forlengelsen av banen fra Golmud til Lhasa startet i 2001. I 2005 var banen ferdig bygd. Det tok åtte måneder med testing av materiell, signaler og sikringsanlegg før banen kunne åpnes for prøvetrafikk. Totalkostnadene anslås til 3,68 milliarder USD.

Siden deler av banen er bygget på permafrost, har temperaturstigninger i området på grunn av klimaendringer ført til at banelegemet enkelte steder har forskjøvet seg. Deler av banen må derfor bygges på nytt for å unngå disse problemene.

Det er vedtatt å forlenge banen til Nepals hovedstad Katmandu, og i 2014 ble den første utvidelsen åpnet fra Lhasa til Shigatse. I 2023 er videre forlengelse til grensebyen Gyirong beregnet ferdig. Kina og Nepal inngikk i 2018 en avtale om at Nepal bygger banen på nepalsk side fra Katmandu til grensen. Her vil det være en strekning på 72 kilometer i et sterk utfordrende terreng på grunn av topografien der Mount Everest ikke er langt unna. Nær 100 prosent av denne strekningen vil være broer eller tunneler.

Kritikk

Banen har blitt kritisert blant annet for å åpne for uheldig utvinning av Tibets naturressurser som kull, jern og byggematerialer, å styrke kinesisk kontroll over Tibet, og å svekke Tibets særegne kultur. Inderne er på sin side ikke så glade for denne utviklingen, og har som mottrekk begynt å planlegge en jernbaneforbindelse til Kathmandu fra India.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg