Republic F-84F Thunderstreak, amerikansk jagerfly/jagerbomber utviklet fra jagerbomberen Thunderjet.

F-84F Thunderstreak fløy første gang 3. juni 1950 under betegnelsen F-96; F-84F fra september 1950. Ble levert til det amerikanske flyvåpenet fra desember 1952, men ble operativt først fra januar 1954. Flytypen hadde en relativt kort karriere i det amerikanske flyvåpenet, men ble brukt av nasjonalgardene frem til 1971.

F-84F Thunderstreak ble eksportert til Belgia, Frankrike, Hellas, Italia, Nederland, Tyrkia og Vest-Tyskland, hvor det ble det første kampflyet i det gjenopprettede tyske flyvåpen etter den annen verdenskrig, de siste av disse ble faset ut av operativ tjeneste på midten av 70-tallet.

I alt ble 2713 F-84F Thunderstreak produsert, inkludert fire prototyper, serieproduksjon mellom 1952 og 1957, 2476 av Republic Aviation Corporation og 237 av General Motors Corporation.

En av prototypene ble bygget med luftinntakene i vingene og ble videreutviklet til fotorekognoseringsflyet Thunderflash.

F-84F Thunderstreak var utstyrt med en Wright J65 turbojetmotor og utrustet med seks 12,7 mm mitraljøser, og kunne bære opptil 2722 kg (6000 pund) bomber inkludert 24 raketter på festemaster under vingene. Vingespenn 10,24 m, lengde 13,22 m, topphastighet 1118 km/t ved 35 000 fot (10 668 m), maksimal startvekt 12 700 kg, største operasjonshøyde 44 300 fot (13 503 m), rekkevidde opptil 3701 km.

 

 

 

 

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.