Republic F-84F Thunderstreak var en amerikansk jagerbomber utviklet fra jagerbomberen F-84 Thunderjet.
Thunderstreak
Historie
Thunderstreak fløy første gang 3. juni 1950 med betegnelsen F-96, og fikk betegnelsen F-84F fra september 1950. Den ble levert til det amerikanske flyvåpenet fra desember 1952, men ble operativt først fra januar 1954. Flytypen hadde en relativt kort karriere i det amerikanske flyvåpenet, men ble brukt av nasjonalgardene frem til 1971.
F-84F Thunderstreak ble eksportert til Belgia, Frankrike, Hellas, Italia, Nederland, Tyrkia og Vest-Tyskland. I Vest-Tyskland ble Thunderstreak det første kampflyet i det gjenopprettede tyske flyvåpenet etter andre verdenskrig. De siste av disse ble faset ut av bruk på midten av 1970-tallet.
I alt ble 2713 F-84F Thunderstreak produsert, inkludert fire prototyper, og var i serieproduksjon mellom 1952 og 1957. 2476 fly ble produsert av Republic Aviation Corporation og 237 fly av General Motors Corporation.
En av prototypene ble bygget med luftinntakene i vingene og ble videreutviklet til fotorekognoseringsflyet Thunderflash.
Spesifikasjoner
F-84F Thunderstreak var utstyrt med en Wright J65 turbojetmotor (se flymotor). Flyet var utrustet med seks 12,7-millimeter mitraljøser, og kunne bære opptil 2722 kilogram (6000 pund) bomber inkludert 24 raketter på festemaster under vingene.
- Vingespenn: 10,24 meter
- Lengde: 13,22 meter
- Topphastighet: 1118 km/t ved 35 000 fot (10 668 meter)
- Maksimal startvekt: 12 700 kilogram
- Største operasjonshøyde: 44 300 fot (13 503 meter)
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.