Faktaboks

Thomas Nordahl
Født
6. mai 1958, Stange
Foto av Thomas Nordahl i 2006.
Thomas Nordahl i forbindelse med presentasjonen av rapporten «Forebyggende innsatser i skolen», som ble presentert i oktober 2006.
Foto av Thomas Nordahl i 2006.
Av /NTB.

Thomas Nordahl er professor i pedagogikk og har arbeidet ved Høgskolen i Innlandet siden 2006. Han er professor II ved universitetet i Ålborg.

Biografi

Nordahl har allmennlærereksamen, er cand. paed. (1988) og har avlagt doktorgraden (2000) ved Universitetet i Oslo. Ved Høgskolen i Innlandet har Nordahl arbeidet ved Senter for praksisrettet forskning der han følger opp og starter forskningsprosjekter. Nordahl har også ansvar for veiledning av phd-stipendiater.

Forskning

Thomas Nordahl forsker og underviser både innenfor barnehage- og skolesektoren. De faglige områdene han arbeider mest med er læringsmiljø, inkludering, tilpasset opplæring, pedagogisk analyse og utdanningsledelse. Nordahl har publisert og formidlet omfattende forskning både i vitenskapelige artikler, fagbøker og lærebøker. Han arbeider med både kvantitative og kvalitative metoder, og blant de funn Nordahl viser til er at sosiale forskjeller i skoleprestasjoner øker gjennom grunnskolen. Dette skyldes ifølge Nordahl at skolen ikke har tilstrekkelig målrettede tiltak overfor disse elevgruppene.

Skolepolitisk reformarbeid og engasjement

Nordahl utviklet tidlig på 2000-tallet en modell for skoleutvikling (LP-modellen, Læringsmiljø og pedagogisk analyse) som i løpet av en tiårsperiode ble brukt på over 300 skoler i Norge. Enda større omfang fikk bruken av LP-modellen i Danmark der over 500 skoler tok modellen bruk, og flere hundre danske lærere utdannet seg til LP-veiledere ved Høgskolen i Hedmark. Samlet er LP-modellen kjøpt inn til rundt 1000 skoler i Norge og Danmark.

LP-modellen (Læringsmiljø og pedagogisk analyse) aktiviserer ledere og lærere ved en skole, og involverer også pedagogisk-psykologiske tjenester. Gjennom diskusjoner skal forskningsbaserte tiltak finnes og settes i verk på skolene. Tiltakene skal vurderes ved undersøkelser før oppstart og etter at tiltakene har virket en tid.

Satsningen på LP-modellen er evaluert i ettertid og konklusjonene er diskutert av forskere. Det synes å være enighet om at arbeidet med modellen gir forbedringer på skolene, men flere hevder at forbedringene jevnt over er små og mindre enn det modellen lover. Nordahl har pekt på at skolene iverksetter modellen på forskjellig måte, og at god iverksettelse gir bedre resultater. Han etterlyser mer forskning og vurdering av modellen.

Nordahl har kritisert skolepolitiske tiltak som bygger på ideologiske oppfatninger og mangler forskningsbasert kunnskap. Blant pedagogiske trender han har avvist som uheldige, er troen på aldersblandede grupper i skolen, den innflytelsesrike ideen om elevers ansvar for egen læring og utbygging og organisering av baseskoler, stasjonsundervisning og gruppeinndeling ut fra faglig nivå. Nordahl karakteriserer denne pedagogikken som et skadelig eksperiment for grupper av elever.

Nordahl er talsmann for mer omfattende praksisinnslag i lærerutdannelsen for å øke relevansen av utdannelsen i forhold til kommende yrke som lærer.

Betydning

I tillegg til forskningsinnsats har Nordahls arbeid med skoleutvikling fått oppmerksomhet og hatt betydning for norsk og dansk skoleutvikling. Han har også vært en kritisk røst mot pedagogiske trender og insistert på at solid empirisk kunnskap må være grunnlaget for reformarbeid og drift i skolen.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

  • Nordahl, T. & T. Overland (Tilpasset opplæring og inkluderende støttesystemer. Gyldendal Akademisk.
  • Nordahl, T & T. Overland (Rett og plikt til opplæring. Om fravær og deltakelse i skolen. Fagbokforlaget
  • Nordahl, T. & T. Overland(1997). Individuelle opplæringsplaner. Om tilpasset opplæring i en inkluderende skole. Ad Notam Gyldendal
  • Nordahl, T. (2002/2010). Eleven som aktør – Fokus på elevens læring og handlinger i skolen. Universitetsforlaget
  • T. Nordahl (2007).  Hjem og skole – Hvordan skape et bedre samarbeid? Universitetsforlaget 
  • Nordahl, T. & S. Ø. Nordahl (2023). «Sosial ulikhet i skolen». Padeia.

Kommentarer (2)

skrev Svein Sjøberg

Det står at Nordahl er tilknyttet "Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo." det er han ikke. Derimot er han professor II ved BI, og arbeider med deres rektorskole.

svarte Ida Scott

Hei! Takk for korreksjonen, artikkelen er nå endret. Vennlig hilsen Ida Scott, redaksjonen

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg