Thomas Gainsborough. The Morning Walk (Morgenturen), 1785. Oljemaleri, 236 x 179 cm. National Gallery, London.

Fri. fri

Thomas Gainsborough. The Blue Boy (Den blå gutten), oljemaleri, ca. 1770, 178 x 122 cm. Huntington Art Collection, San Marino, California.

SCODE. begrenset

Thomas Gainsborough, britisk maler, var ved siden av Joshua Reynolds den fremste britiske maler i annen halvdel av 1700-tallet. Utdannet i London fra 1740, der han var assistent for den franske kobberstikker Hubert Gravelot og sannsynligvis mottok inntrykk av Francis Hayman. Han ble også inspirert av 1600-tallets nederlandske landskapsmaleri, og selv om han livnærte seg som portrettmaler, trer landskapsmotiver gjerne frem også i portrettene, for eksempel i Mr. and Mrs. Andrews (ca. 1750) og i Painter's Daughters Chasing a Butterfly (1758).

Etter å ha bodd i hjemtraktene Suffolk fra 1748, slo han seg i 1759 ned i Bath, der han fikk en stor kundekrets som portrettmaler for badebyens fasjonable besøkende. I denne perioden utviklet han en elegant portrettstil inspirert av van Dyck, noe som for eksempel kommer til uttrykk i The Blue Boy (ca. 1770). Han malte gjerne legemsstore bilder der han med forkjærlighet plasserte personene i naturomgivelser.

Han ble i 1768 innvalgt som en av Royal Academys første medlemmer, og flyttet i 1774 til London, der han blant annet malte medlemmer av kongehuset. I portrettkunsten blir hans teknikk stadig mer blendende, fremstillingen lett og luftig, som i for eksempel The Morning Walk (1785). Samtidig malte han fortsatt landskaper, gjerne med staffasje av mennesker og dyr. Et slikt kjent landskapsbilde er The Watering Place (1777). Han var også virksom som tegner og grafiker.

  • Rosenthal, Michael: The art of Thomas Gainsborough, 1999, isbn 0-300-08137-5, Finn boken
  • Rosenthal, Michael & Martin Myrone, red.: Gainsborough, 2002 (utstillingskatalog), isbn 1-85437-397-8, Finn boken

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.