Hawker Tempest er et britisk enmotors, enseters jagerfly brukt under andre verdenskrig.

Tempest ble opprinnelig utviklet som en variant av jagerbomberen Typhoon med blant annet en ny tynnere vinge, men endret seg så mye fra denne at den ble gitt et nytt navn.

Tempest ble produsert i to hovedvarianter. Tempest V, som var den første som ble tatt i bruk, og som var utstyrt med en Napier Sabre H-motor, og Tempest II som var utstyrt med en Bristol Centaurus stjernemotor. I alt ble nesten 1400 Tempest produsert, av disse 800 Tempest V og 452 Tempest II.

Prototypen for Tempest V fløy første gang 2. september 1942, og det ble tatt i bruk av Royal Air Force fra april 1944. Det utmerket seg spesielt ved å skyte ned store antall av den tyske flygende bomben V-1, og ble brukt både til nærstøtte og som eskortejager for bombefly i Nordvest-Europa det siste året av andre verdenskrig. Tempest V var en av de raskeste og tyngst bevæpnede allierte jagerflyene, og er blant annet kreditert med å ha skutt ned opptil 20 av det tyske jetdrevne jagerflyet Me 262. Tempest V var i bruk i Royal Air Force frem til desember 1948, og varianten Tempest VI var i bruk frem til 1950.

Tempest II var nettopp begynt levert til Royal Air Force da krigen tok slutt i september 1945, og ble dermed ikke brukt i kamp under andre verdenskrig. Tempest II var i bruk i Royal Air Force frem til 1951, og i alt 114 ble eksportert til India og Pakistan fra 1947 til 1951.

Hawker Tempest V var utstyrt med en Napier Sabre 24-sylindret H-motor med en ytelse på 2180 hk. Det var utrustet med fire 20 mm maskinkanoner, og kunne bære enten to bomber på enten 500 pund (227 kg) eller 1000 pund (454 kg) hver, eller raketter under vingene.

  • Vingespenn: 12,50 m
  • Lengde: 10,26 m
  • Maksimal startvekt: 6142 kg
  • Toppfart: 686 km/t ved 18 500 fot (5639 m)
  • Rekkevidde: 2462 km

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.