Teater på Madagaskar kan deles inn i tradisjonelt teater og et talt teater på to språk, madagassisk og fransk. Fransk språk var en arv fra de vel 70 årene som fransk koloni. Det tradisjonelle teater lever den dag i dag, og en viktig form er Hira-Gasy. Den består av forestillinger med sang, dans og improviserte sketsjer som opprinnelig var en del av seremoniene. I den forrige selvstendighetstiden ble denne formen vist ved hoffet som underholdning for europeiske besøkende, og de likte den så godt at noen av og til slo følge og danset med.

Formen har holdt seg, og viser fortsatt ironisk differensiering ved kjennemerker som viser hvem den er tiltenkt, som f.eks. bruk av hvite striper for soldater og religiøse dekorasjoner for misjonærene. Noen av disse tradisjonene overlevde den franske kolonitiden og fikk en ny funksjon under den postkoloniale tiden som fulgte den marxistiske revolusjonen. Dette var også med på å legge grunnlaget for et taleteater som hadde sine egne dramatikere allerede i 1920-årene, bl.a. Belatra Rajonah og Arthur Rodlish, hvis stykker ble svært populære.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.