Vanndukketeater i Hanoi (2010)
Blant de tradisjonelle vietnamesiske teaterformene er vanndukketeateret. Dukkene ser ut til å bevege seg på vannet i et omtrent fire kvadratmeter stort basseng. Her fra en forestilliing i Hanoi i august 2010.

Teaterutviklingen i Vietnam er sterkt preget både av et folkelig teater, av klassisk asiatisk tradisjon og av et taleteater som til dels er av europeisk opprinnelse.

Vietnamesisk tradisjonelt teater

Tradisjonelt vietnamesisk operaselskap, tidlig 1900-tallet
Hát tuồng (eller bare Tuồng) er en tradisjonell vietnamesisk teaterform og blir gjerne kalt for klassisk vietnamesisk opera. Den ble påvirket av kinesisk opera som muligens kom til landet på 1200-tallet da Vietnam kriget mot mongolene. Senere fantes dete reisende operaselskap som underholdt bøndene. Her et operaselskap i Saigon på tidlig 1900-tallet.

Det folkelige teater omfatter på den ene siden rituelle uttrykksformer i tilknytning til religiøse prosesjoner med sang og musikk, og på den andre siden omreisende sirkus og operalignende former. Former av førstnevnte er både transedanser og fortellertradisjoner. Den klassiske asiatiske tradisjonen er knyttet til hoffdanser og musikkteater som skulle underholde ved hoffene.

Europeisk inspirert teater

Et taleteater var det i stor grad den franske kolonimakten som inspirerte til ved å oppmuntre til fremførelser av fransk klassisk dramatikk oversatt til vietnamesisk. Europeisk inspirert salongdramatikk var også svært populært fra begynnelsen av 1900-tallet, gjerne fremført av amatør- eller klubbteatergrupper. En blanding av europeisk tradisjon og musikkteaterformen cai luong ble en ny trend. Dette kom også under påvirkning av europeisk naturalisme, og formen ble etter hvert tatt i bruk for å kritisere den franske kolonimakten. Dette var kritisk dramatikk som ble oppmuntret av det vietnamesiske kommunistpartiet, som langsomt skjøv formen inn i rammene for sovjetisk inspirert sosialrealisme.

I Sør-Vietnam utviklet det seg et annet, mer vestlig inspirert teater knyttet til en ny middelklasse, et teater som også tok opp sosiale problemer, og som dermed ble tolerert etter gjenforeningen etter Vietnamkrigen.

I 1980-årene kom en viss surrealistisk inspirasjon som avvek fra standardlinjen inn i teateret og dramatikken. Disse brytningene er fra 1990-årene i ferd med å danne grunnlaget for et genuint vietnamesisk dramatisk teater.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

  • Flicker, Corinne og Nguyen, Phuong Ngoc (redaktører, 2014): Théâtres français et vietnamien: Un siècle d’échanges (1900-2008). Pu Provence. ISBN 978-2853999601
  • Liu, Siyuan (redaktør, 2017): Routledge Handbook of Asian Theatre. Routledge. ISBN 978-1138099319
  • Nguyễn, Huy Hồng (2006): Vietnamese Traditional Water Puppetry. Hanoi: Thế Giới Publishers

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg