Reformasjonen og et politisk ustabilt og splittet skotsk samfunn førte til en massiv nedgangstid for skotsk teater. Etter reformasjonen (1560) mistet teatrene mye av støtten de tidligere hadde fått, og kirken forbød nesten alle former for teater. Personalunionen med England i 1603 bidro til at engelsk språk og kultur fikk større status, men også til at hoffteateret forsvant, og med det dramatikerne som hadde tilknytning til hoffet. Kirken tillot i noen grad skoleteater som skulle støtte latin- og engelskundervisningen.
Først i 1662 ble hoffteater igjen etablert. Teatervirksomheten var sporadisk, og fikk i første rekke sin base ved Tennis Court Theatre i Edinburgh. Her ble William Clarks Marciano oppført i i 1663. Stykket ble beskrevet som en tragisk komedie og var skrivet på engelsk i blankvers. Tennis Court Theatre oppførte teater sporadisk og uregelmessig. Teateret spilte det samme repertoaret som de engelske scenene og skuespillerne var turnerende grupper fra England. Mange skotske dramatikere skrev for engelske scener.
Utviklingen av et offentlig skotsk teater støtte på mange hindringer og utfordringer utover 1700-tallet. På samme måte som i England ble Licensing Act et viktig middel til å kontrollere og sensurere teatervirksomheten i Skottland. Kreative teaterarbeidere tok i bruk ulike måter for å unngå lovverk og reguleringer av teateret. Teaterbygninger ble bygd uten godkjenning, og forestillinger ble spilt under dekke av å være konserter. Først i 1769 fikk Skottland patent på et eget teater, og Edinburgh Theatre Royal kunne åpnes i 1769. I 1782 åpnet Glasgow Theatre Royal.
Rundt 1800 var det etablert 9 lovlige patenterte teatre i Skottland. De skotske scenene var anglifisert med et begrenset skotsk repertoar, og skotsktalende skuespillere møtte store utfordringer når de skulle spille tradisjonelle tragedier og komedier med andre språkmønstre enn det skotske språket.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.