En viss dramatisk virksomhet er kjent fra tiden omkring overgangen fra spansk styre til selvstendighet, slik som pastorelas, stykker fra landarbeidernes liv, skrevet og fremført av José Trinidad Reyes. S. F. Díaz skrev patriotiske stykker på midten av 1800-tallet, en tradisjon som ble fulgt opp av Jorge Fidel Durón. Casa de la Cultura var et kulturinstitutt med teater som ble grunnlagt i 1916, men først etter 1950 kan en si at teaterlivet skjøt noe fart. Det skjedde ved at en rekke eksperimentelle grupper etablerte seg, slik som Grupo Dramático Tegucigalpa som ble grunnlagt i 1956. Senere teater har vært knyttet til solidaritet mellom folkegruppene, noe som i stor grad gjaldt satsningen til Comunidad Hondureña de Teatristas (Foreningen for teaterskapere i Honduras) som organiserte sin første kongress i 1982.

Teatro Taller Tegucigalpa og Teatro La Fragua (1979) har arbeidet med å utvikle et folkelig teater på grunnlag av folklore. En nasjonal teaterfestival i 1982, den første på 14 år, stimulerte til senere festivaler. Til tross for mangel på organisasjoner og lite offentlig støtte, har det vært en viss dynamikk i honduransk teater de senere år.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.