Der er liten aktivitet å snakke om når det gjelder teater i Colombia under den spanske kolonitiden, bortsett fra at det har vært indianske seremonier og rituelle danser for å videreføre legender og tradisjoner. Man kjenner til en teaterfremføring fra kolonien Ny-Granada i 1580 og på 1700-tallet presenterte omreisende spanske kompanier såkalte zarzuelas som bestod av sanger og danser. På midten av 1800-tallet hadde Colombia et nasjonalt teaterkompani ledet av Romualdo Díaz. Forfatterforeningen av 1911 tok også initiativ til en viss teaterdrift, og etter hvert kom teaterkompaniet Benavente til å turnere over hele landet under ledelse av Arturo Acevedo Vallanino.

I 1950 ble det dannet et eksperimenterende teaterkompani ved Kunstakademiet i Bogotá, og regjeringssjefen Rojas Pinilla inviterte den japanskfødte Stanislavskij-trenede skuespilleren Seki Sano fra Mexico til å trene regissører og skuespillere for den nye fjernsynsindustrien.

Dramatikere og regissører som Enrique Buenaventura og Santiago García sprang ut fra dette initiativet. El Buho (Ugla) var en eksperimentell gruppe som bl.a. satte opp Brecht i 1958, og etter hvert utviklet det seg en studentteater-bevegelse som organiserte sin første festival i 1968. Universitetsteater-festivalen fikk internasjonal betydning, men måtte stoppe etter fem år pga. den politiske situasjonen. Den ble imidlertid gjenåpnet i 1984.

En annen festival med sterkt sosialt engasjement ble startet i 1974, og i dette miljøet var Buenaventura en ledende regissør. Etter hvert dukket det opp en lang rekke teatergrupper inspirert bl.a. av La Mama Theatre fra New York, slik som Teatro Libre de Bogotá og El Local. Ellen Stewart etablerte La Mama i Bogotá i 1968. På den måten ble gruppeteateret bærende for teatervirksomheten i Bogotá. Regionale teaterinitiativ har også dukket opp, slik som i Medellín og kystområdene.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.