Taddeo Zuccari var en italiensk maler og tegner som regnes som en representant for manierismen. Han var en av de ledende malerne i Roma på midten av 1500-tallet.  

Zuccari var sønn av maleren Ottaviano (født ca. 1505) og fikk i all hovedsak sin grunnleggende utdannelse fra faren. Han reiste til Roma for første gang som 14-åring. Begynnelsen der var vanskelig, og Zuccari lærte mest ved selvstudium. Etter hvert begynte han imidlertid å arbeide for Jacopone da Faenza, (ca. 1502-ca. 1579) som arbeidet for Perino del Vaga i Castel Sant’Angelo. Perino del Vagas sene arbeider var av stor betydning for Zuccari. Han skal også ha gått i lære hos Daniele da Parma som hadde arbeidet for Correggio og Parmigianino. Dessuten var Polidoro da Caravaggios (ca. 1499-1543) fasadeutsmykkinger sentrale for Zuccaris kunstneriske utvikling.

Zuccaris første viktige oppdrag var dekorasjonen av fasaden på bypalasset til Giacomo (eller Jacopo) Mattei i Roma. De ensfargede freskene viste scener fra livet til den romerske helten Marcus Furius Camillus. Han vant betydelig anseelse for den nå tapte utsmykkingen som han ferdigstilte i 1548, i en alder av 18 år.

I 1551 ble Zuccari kallet til Urbino av hertug Guidobaldo II della Rovere. Her tegnet han blant annet scener fra Julius Caesars liv til et majolikaservise som hertugen skjenket til Filip II av Spania.

I 1553 var han tilbake i Roma og fikk et nytt oppdrag av Giacomo Mattei. Zuccari ble nå engasjert til utsmykkingen av Mattei-kapellet i Santa Maria della Consolazione i Roma. I 1556 ferdigstilte han freskene som viser scener fra Jesu lidelseshistorie. Senere arbeidet han også for Frangipane-familien og malte scener fra Sankt Paulus’ liv i Frangipane-kapellet i San Marcello al Corso i Roma. Han begynte sannsynligvis på denne freskeutsmykkingen i 1558-59.

Zuccari hadde også flere oppdrag for pavene. Blant annet deltok han i utsmykkingen av Julius IIIs Villa Giulia mellom 1553 og 1555, og i 1564, under Pius IV, begynte han på arbeidet i Sala Regia i Vatikanpalasset.

I 1559 fikk Zuccari ansvaret for utsmykkingen av kardinal Alessandro Farneses Palazzo Farnese (også kalt Villa Farnese) i Caprarola. Dette var hans mest omfattende oppdrag. Utsmykkingen er kompleks, og motivene er hovedsakelig hentet fra mytologien, bibelhistorien og Farnese-familiens historie. Selv om Zuccari hadde det overordnede ansvaret, overlot han i stor grad utførelsen av freskene til andre. Det meste var imidlertid ferdigstilt ved Zuccaris død. Ved årsskiftet 1563/1564 fikk han også oppdraget med å gjøre ferdig Sala dei Fasti Farnesiani i Palazzo Farnese i Roma.

Etter Zuccaris død ferdigstilte broren, Federico Zuccari, alle hans uferdige oppdrag. Det kan være vanskelig å skille mellom arbeidene til de to brødrene. Zuccari malte i all hovedsak i fresketeknikk, og mange av arbeidene er ikke bevart. Fra hans tidlige periode finnes det bare tegninger.

Julian Brooks, red. (2007). Taddeo and Federico Zuccaro. Artist-brothers in Renaissance Rome. J. Paul Getty Museum.

J. A. Gere. (1969). Taddeo Zuccaro. His development studied in his drawings. Faber & Faber.

E. James Mundy. (1989). Renaissance into Baroque. Italian master drawings by the Zuccari, 1550-1600. Milwaukee Art Museum.

Loren W. Partridge. (1978). «Divinity and dynasty at Caprarola. Perfect history in the room of Farnese deeds». I: Art Bulletin, Nr. 60/3. S. 494-530.

 

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.